Hopp til innhald

EVL-LPL115 Læringsmiljø og pedagogisk ledelse 1

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Innholdet i kurset er strukturert etter følgende hovedtema:

  • Ledelse
  • Didaktikk
  • Refleksjon 

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten skal ha kunnskap om

  • barn og barndom, barns medvirkning, danning og demokrati.
  • kulturer for inkludering i barnehagen med fokus på mangfold, respekt, nestekjærlighet tilgivelse, solidaritet, likestilling og likeverd
  • barnehagens fysiske rom og materialitet
  • teoretiske perspektiver på pedagogisk ledelse

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • beskrive didaktiske forutsetninger som har betydning for læringsmiljøet for barnehagens aktører.
  • være kritisk reflekterende  
  • reflektere over egen profesjonsrolle og eget profesjonsfaglige språk.

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barnehagens læringsmiljø
  • kunne utfordre måten en arbeider på i det daglige utfra teoretisk kunnskap og overordnede mål for barnehagen
  • kunne vise profesjonsetisk kompetanse i møte med barn, personalet, foreldrene og andre instanser

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, praktisk arbeid, gruppearbeid og fremføring av studentarbeid.

Obligatorisk læringsaktivitet

Deltakelse i undervisning og på nettmøter 

3 arbeidskrav:

1. Løpende protokoll

2: Praksisfortelling

3. Praktisk gjennomføring 

Vurderingsform

Muntlig eksamen.    

Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle 

Mer om hjelpemidler