Hopp til innhald

MDIP502F Ledelse av yrkesrelevant opplæring i fremtidens skole og arbeidsliv

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Med fokus på yrkeskunnskap knyttet til arbeidslivet sine kompetansebehov i fremtiden, skal studiet gi studentene grunnlag for valg av innhold og arbeidsmåter til en interessedifferensiert og yrkesrelevant opplæring for elever og lærlinger på vei inn i arbeidslivet. Studentene skal aktivt søke ny kunnskap om yrkesfagene sin utvikling og behov for kompetanse, og hvordan egen undervisning og opplæringsaktivitet kan legge til rette for en bærekraftig innovasjon og nyskaping i deres praksis. 

Emnet retter et særlig pedagogisk og didaktisk fokus på utfordringen de yrkesfaglige utdanningsprogrammene  har for å imøtekomme kravene til dybde-/breddekunnskaper i tråd med intensjonene i nasjonale retningslinjer. 

Gjennom et aktivt «inquiry»-basert pedagogisk opplegg skal studentene undersøke, analysere og reflektere kritisk over sentrale yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske problemstillinger i fremtidens skole og arbeidsliv. Praksisnærheten åpner for at studenten får anledning til å fordype seg i, og reflektere kritisk over problemstillinger i studentene sin arbeidshverdag (praksis). 

Læringsutbytte

Kunnskap 

Studenten skal 

  • ha inngående kunnskap om yrkes- /interessedifferensiert opplæring som møter intensjonene i nasjonale retningslinjer for yrkesopplæringen 
  • ha inngående kunnskap om forskningsmetoder og begrunne metodevalg i forbindelse med egen forskning på differensiert opplæring i praksis
  • ha innsikt i etiske perspektiv, samfunnsperspektiv og bærekraft i sitt yrkesfelt/profesjonsområde både nasjonalt og globalt.

Ferdigheter 

Studenten skal 

  • kritisk kunne vurdere kvalitet på egen undervisning i lys av fremtidens kompetansebehov 
  • utvikle yrkesfaglig kompetanse  som kan bidra inn mot et grønt skifte og et bærekraftig samfunn
  • utvikle en utforskende og selvstendig tilnærming i profesjonsutøvelsen, og kunne bruke kompetanse fra ulike fagtradisjoner på en kreativ, konstruktiv og kritisk måte 

Generell kompetanse 

Studenten skal 

  • kunne bidra til nytenking innen eget yrkesfag, fagets funksjon og plass i samfunnet 
  • kunne identifisere og kommunisere behovet for ulike nøkkelkompetanser innen yrkene i eget utdanningsprogram 
  • analysere, grunngi og vurdere didaktiske valg i undervisningen knyttet til fremtidens kompetansekrav i egen undervisning 
  • bidra til endrings- og utviklingskompetanse  i skole og arbeidsliv.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er bygget opp rundt samlinger som kombinerer forelesinger, diskusjoner, seminarpresentasjoner og gruppearbeid. På samlingene vil studentene møte varierte og problemorienterte arbeidsformer. Studiet stiller krav om selvstendig fordypning i aktuell litteratur og aktiv tilnærming til problemstillinger studentene blir presenterte for. 

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Studentene skal gjennomføre og presentere et aktivt «inquiry»-basert pedagogisk opplegg med refleksjon over sentrale yrkespedagogiske -og didaktiske problemstillinger for fremtidens skole- og arbeidsliv. 
  • Dele og drøfte didaktiske opplegg gjennom digital fortelling og presentasjon til medstudenter. 
  • Bidra med respons på minst to medstudenter sitt arbeid.

Obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det gis skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktiviteter får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ læringsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden starter.

Vurderingsform

Munnleg i gruppe.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler