Hopp til innhald

MARA540 Forskning og forskningsformidling

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Emnet skal gi studenten en inngående kunnskap om eksisterende forsking om par, familier og nettverk, både nasjonalt og internasjonalt. Emnet skal også fordype kunnskapsgrunnlaget for relasjonelt arbeid. Studenten tilegner seg kompetanse i å søke, lese og vurdere relevant forsking.

Emnet bidrar til å knytte forskningsbasert kunnskap som en grunnleggende del i egen yrkesutøvelse. Studenten skal både kunne planlegge og implementere slik kunnskap til sin egen praksis. Studenten skal også lære å formidle forskning både skriftlig og muntlig til relevante målgrupper. Studenten får en grundig kompetanse i akademisk og populærvitenskapelig skriving og formidling.

Det tilrettelegges for undervisning og veiledning knyttet til prosjektskisse og prosjektplan.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: 

Studenten…

  • har inngående kunnskap i forsking og forskningsprosesser generelt og relatert til feltet par, familier og nettverk spesielt.
  • ha inngående kunnskap om kvalitetsvurdering av forsking

Ferdigheter: 

Studenten…

  • kan søke og kvalitets vurdere forskning
  • kan formidle forsking til forskjellige publikum både skriftlig og muntlig
  • kan overføre og implementere kunnskap fra forsking til egen praksis

Generell kompetanse: 

Studenten…

  • kan formilde aktuell forskning
  • kan kritisk vurdere kildene
  • kan bidra til gjennomføring av og anvendelse av forskning i praktisk yrkesutøvelse

Krav til forkunnskaper

A. Bestått første og andre studieår i master i relasjonelt arbeid eller

B. Bestått videreutdanning i Systemisk familieterapi og nettverksarbeid (60 sp) eller

C. Bestått annen relevant helse- og sosialfaglig eller pedagogisk videreutdannning (60 sp)

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive læringsformer der studentene vil engasjeres i ulike former for strukturert egenaktivitet individuelt og i grupper. Forelesninger, demonstrasjoner og video benyttes også. Veiledning på prosjektplan.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

1.  80 % tilstedeværelse på obligatorisk studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning.

2.  Skisse for prosjektplan for masteroppgave, max 1000 ord.

Godkjente læringsaktiviteter er gyldig i tre påfølgende semestre.

Vurderingsform

Oppgave 

En oppgave i form av en kronikk på 1000 ord relatert til feltet par, familier og nettverk

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk 

Bestått /ikke bestått

Ny eksamen 

Ved ikke bestått eksamen må studenten utarbeide en ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler