Hopp til innhald

ERG200 Rehabilitering og intervensjoner ved aktivitetsutfordringer

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Emnet fokuserer på studentens forståelse av at mennesker kan ha ulike forutsetninger for aktivitet og deltakelse. Mestring av hverdagslivet for personer med ulike aktivitetsutfordringer vektlegges. Ergoterapeutiske intervensjoner innen rehabiliteringsfeltet er knyttet til brukergrupper med kognitive funksjonsnedsettelser, kroniske sykdommer (inkludert palliativ fase) og psykiske helseplager (inkludert rus).

Studenten skal kunne begrunne intervensjoner/tiltak ut fra kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi. Kunnskap om og forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid er sentralt. Derfor inngår tema som brukermedvirkning, rehabilitering og kunnskapsbasert praksis (KBP). I tillegg belyser emnet relevante tema fra anatomi/fysiologi, psykologi og sykdomslære.

Simulerings- og ferdighetstrening vil være knyttet til ulike brukergrupper og aktivitetsutfordringer. Studentene skal også gjennomføre en obligatorisk tverrfaglig uke sammen med fysioterapistudentene.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...:

  • kan drøfte intervensjoner i lys av aktivitetsvitenskap og sentrale aktivitetsteorier og -modeller i ergoterapi
  • har bred kunnskap om ergoterapeutiske arbeidsprosesser og -metoder som fremmer aktivitet og deltakelse
  • har kunnskap om hvordan overgangsfaser i livet og samspill med omgivelsene har betydning for personers aktivitet, deltakelse, helse og mestring
  • har kunnskap om palliativ og behandlende ergoterapi
  • har bred kunnskap om forutsetninger for aktivitetsutførelse
  • har bred kunnskap om ergoterapeuters tilnærming innen rehabilitering og habilitering
  • har bred kunnskap om og kan begrunne hvordan aktivitetsanalyse, vurdering av fysiske, psykiske, kognitive og sosiale funksjoner og meningsfull aktivitet brukes målrettet i intervensjoner, for å fremme mestring og selvstendighet i hverdagslivet
  • *har kunnskap om og forholder seg til helse- og sosialpolitikk og kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
  • har kunnskap om hvordan rus- og sosioøkonomiske problemer har konsekvenser for aktivitetsdeltakelse
  • *har kunnskap om prinsipper for kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter:
Studenten…

  • kan beherske aktivitetsanalyse og ergoterapeutiske arbeidsprosesser, for å fremme personers mestring av daglige aktiviteter
  • kan beherske aktivitetsbaserte kartleggings- og undersøkelsesredskaper
  • kan anvende faglig kunnskap om meningsfull aktivitet i personers habilitering, rehabilitering, behandling og palliasjon
  • kan finne og vurdere vitenskapelig litteratur som er relevant for egen profesjonsutøvelse
  • *kan anvende ny faglig kunnskap og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis

Generell kompetanse:
Studenten…

  • kan reflektere over faglige og helse- og sosialpolitiske spørsmål
  • *har innsikt i og kan følge ergoterapeutenes yrkesetiske retningslinjer for å fremme personers rett til aktivitet og deltakelse

Krav til forkunnskaper

Emner i første semester må være bestått (ERG100, ERG110 og ERG120)

Anbefalte forkunnskaper

ERG130, ERG140 og ERGP1

Undervisnings- og læringsformer

I dette emnet vil studentaktive læringsformer benyttes for at studenten skal:

  • ta ansvar for sin teoretiske læring og utvikling
  • få erfaring i ferdigheter gjennom praktisk simulering av praksisnære situasjoner
  • gjennom diskusjoner og samarbeidslæring utvikle klinisk resonnering
  • få øvelse i å presentere tilegnet kunnskap knyttet til ulike kasuistikker eller læringssituasjoner

I emnet brukes ulike arbeidsformer, som tverrfaglig samarbeid, omvendt klasserom, seminar, simulering, ferdighetstrening og gruppearbeid. I tillegg benyttes digitale læringsressurser og e-læringskurs, oppgaveskriving, forelesninger og selvstudier.

Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:

  • 80 % tilstedeværelse på studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning som omfatter teambasert læring/omvendt klasserom, gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening/simulering, veiledning og studiediskusjon
  • KBP arbeidsfil: Kritisk vurdering av primærstudie, hvor studentene skal bruke relevant sjekkliste. To og to studenter samarbeider om denne obligatoriske læringsaktiviteten.
  • Muntlig presentasjon i forbindelse med tverrfaglig uke sammen med fysioterapistudentene.
  • Skriftlig gruppeoppgave om psykisk helse, 2500 ord +/- 10%
  • Poster om eldres helse, maksimalt 250 ord. Gjennomføres i grupper.

Studentene har to forsøk på de skriftlige læringsaktivitetene og de er gyldige i fire semestre.

Vurderingsform

Oppgave
Individuell skriftlig oppgave på 2500 ord +/-10%, i henhold til oppgavetekst og relevante læringsutbyttebeskrivelser.

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ny eksamen gjennomføres som ordinær eksamen, med ny oppgave. Oppgave kan ikke forbedres, verken ved ikke bestått eller ved forbedring av karakter.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler