Hopp til innhald

MSB209 Avansert metode og forskningsdesign

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Emnet skal gi kunnskap om forskningsdesign og metode som skal forberede studentene til å gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid - masteroppgaven. I emnet inngår grunnleggende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsdesign, og innføring i kvalitative og kvantitative metoder. Emnet skal gi innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger og koble dette opp mot vitenskapelige metoder og metodevalg. I denne delen inngår også etikk og refleksjoner knyttet til forskningsetiske valg og personvern. Studentene skal få innsikt i hvordan utarbeide et forskningsdesign (forskningsproblem, utvalgsstrategi og valg av metode). Studentene får innføring i ulike metoder innen kvalitativ forskning, som etnografi, observasjon og intervju og intervjuteknikker og kriterier for forskningskvalitet i kvalitativ forskning. Det gis også innsikt i casestudie-forskning. Videre får studentene innføring i kvantitative metoder. Det gis en introduksjon i kvantitativ statistisk analyse, som inkluderer deskriptiv analyse, estimering, regresjonsanalyse og hypotesetesting. Studentene skal få kunnskap og praktisk forståelse av kriterier for forskningskvalitet (reliabilitet og validitet) innen kvantitativ forskning.

Kurset starter med en introduksjon til akademisk skriving. Etiske refleksjoner og håndtering av data og personvern etter gjeldende lovverk vil bli gjennomgått. Utvelgelse og analyse av forskningslitteratur og fremgangsmåter for å lage litteraturgjennomgang innenfor et forskningsfelt vil bli vektlagt. Med utgangspunkt gjennomført introduksjonsdel, skal studentene levere et skriftlig arbeidskrav om akademisk skriving.

Kurset er en del av Master of Science in Business (MSB) - profil Campus Bergen: Ledelse og innovasjon

Læringsutbytte

Kunnskaper

Ved fullføring av kurset, har studenten:

  • avansert kunnskap om vitenskapsteoretiske problemstillinger og hvordan disse er relatert til valg av metoder og gjennomføring av forskningsprosjekt
  • kunnskap om forskningsetikk, inkludert datahåndtering og personvern
  • avansert kunnskap om hvordan utarbeide et forskningsdesign til et selvstendig forskningsarbeid
  • inngående kunnskap om sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ og kvantitativ forskning
  • kunnskap om hvordan forberede, organisere og skrive en masteroppgave innenfor 30 ECTS

Ferdigheter

Ved fullføring av kurset, kan studenten:

  • utarbeide og gjennomføre datainnsamling og kritisk evaluere ulike datakilder
  • anvende sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ forskning.
  • vurdere validiteten, styrker og svakheter i et kvantitativt forskningsdesign
  • utarbeide og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid knyttet til private eller offentlige organisasjoner som undersøkelsesobjekt og anvende kunnskap fra andre deler av programmet i analysen av organisasjonen(e).
  • vurdere ontologiske og epistemologiske argumenter på kunnskapsstatus i en gitt kontekst
  • analysere litteratur og gjennomføre en litteraturgjennomgang

Generell kompetanse

Ved fullføring av kurset, kan studenten:

  • systematisere, anvende og kritisere vitenskapsbasert litteratur
  • utarbeide og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid fundert i vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap
  • delta i større forskningsprosjekt eller konsulentarbeid innenfor området organisasjon og ledelse med vekt på programmets fokus på teknologi og innovasjon
  • anvende kunnskap om forskningsdesign og metode og kritisk vurdere egnetheten til ulike forskningsdesign og metoder for konkrete forskningsprosjekt
  • kommunisere relevante tema til både eksperter og legfolk og vite når annen kompetanse er nødvendig og hvor den kan finnes
  • analysere etiske utfordringer i forskningen

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Fullført 1 og 2 semester

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består av forelesninger og praktiske øvelser i vitenskapsteori og kvalitativ metode, inkludert case-studieforskning. Studentene er forventet å være aktive i undervisningen gjennom å stille spørsmål, delta i gruppe- og plenumsdiskusjoner, svare på spørsmål og å vise evne til kritisk refleksjon over fagstoffet.

Studentene skal delta i gruppearbeid og presentere muntlig eller skriftlig resultatet av gruppearbeidet i vitenskapsfilosofi, kvalitativ metode og casestudieforskning. Studentene kan også få tilbud om å delta på et studentaktivt seminar i kvantitativ metode. Kurset vil også kunne inkludere et seminar utenfor HVL.

Masterprogrammet i Science of Business inkluderer et kurs i akademisk skriving (2,5 ECTS) med obligatorisk arbeidskrav.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:

Delta i gruppearbeid i vitenskapsteori og levere en skriftlig innlevering

Delta i gruppearbeid i kvalitativ metode og gjennomføre en muntlig presentasjon

Delta i gruppearbeid i casestudieforskning og levere en skriftlig innlevering

Levere inn prosjektskisse i metode og forskningsdesign.

Levere inn skriftlig rapport i akademisk skriving.

Deltakelse på eventuelt tilbud om studentaktivt seminar i kvantitativ metode er frivillig

Godkjente arbeidskrav er gyldige i eksamenssemesteret og 3 påfølgende semestre.

Vurderingsform

Skriftlig digital hjemmeeksamen, 5 timer.

Karakterskala er A-F, hvor F er stryk.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • MOØ223 - Metode og forskingsdesign - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • INN522 - Forskningsdesign og metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng