Hopp til innhald

DRA312 Bacheloroppgave, vitenskapsteori og forskingsmetode

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Bacheloroppgaven er et individuelt, selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid. I bacheloroppgaven analyseres eget kunstfaglig arbeid. Studenten skal utforske en problemstilling knyttet til eget arbeid i emnet DRA311 «Regi: Eget prosjekt på en valgt samfunnsarena», eller til eget dramapedagogisk arbeid i et formidlingsperspektiv.

Studentene skal benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele studieløpet. Bacheloroppgaven står helt sentralt i emnet. Vitenskapsteori og forskningsmetode inngår som del av emnet.

Høstsemesteret tredje studieår: arbeidet med bacheloroppgaven introduseres med vekt på de krav og forventninger som stilles til en slik oppgave.

Vårsemesteret tredje studieår: Vårsemesteret starter med undervisning i vitenskapsteori, metode og kunstbasert forskning. Denne undervisningen går delvis parallelt med emne DRA311. Arbeidet med bacheloroppgaven struktureres med grunnlag i en prosjektplan som skal være innlevert og godkjent.

I bacheloroppgaven skal studenten gjennomføre og analysere eget regi-/teaterprosjekt på en valgt samfunnsarena eller eget dramapedagogisk arbeid i et formidlingsperspektiv. Obligatoriske veiledningsøkter inngår i emnet. Studenten har ellers selv stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet. Størstedelen av studentarbeidstiden i emnet går slik til selvstendig arbeid.

Som ledd i arbeidet med bacheloroppgaven gjennomføres underveis-seminar der studentene har framlegg for medstudenter og lærere.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om drama-/teaterfaglig arbeid i en didaktisk og samfunnsmessig kontekst
  • har kunnskap om sammenhenger mellom vitenskapelige, kunstneriske og kreative skapende prosesser
  • har kunnskap om balansen mellom praksis og teori i utforskningen av et estetisk- og didaktisk felt

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle selvstendige konsepter for drama-/teaterarbeid
  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk analysere eget kunstfaglig arbeid
  • kan analysere data og velge ut relevant teori
  • kan skille mellom kvalitative, kvantitative og kunstbaserte forskningsmetoder, og begrunne og reflektere over egne metodiske valg i en undersøkelse av et interesseområde innen drama-/teaterarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ta initiativ til og samarbeide med andre og vise etisk bevissthet i drama- og teaterfaglig arbeid
  • kan forholde seg selvstendig til forskningsetiske problemstillinger
  • er i stand til å reflektere over og redegjøre for egen kompetanse og utvikling
  • kan synliggjøre sitt kompetansenivå innen drama-/teaterarbeid, både praktisk og teoretisk

Krav til forkunnskaper

DRA301 - DRA311

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarundervisning, gruppeveiledning og individuell veiledning.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen:

  • Krav om aktiv deltakelse i min. 80 prosent av undervisningen.
  • Individuell skriftlig prosjektplan. Studenten skal tidlig i arbeidet avklare avgrensning av problemstilling og få godkjent metode. Studenten lager en skriftlig prosjektplan med oversikt over framdriften i arbeidet.
  • Veiledning. Tre (3) obligatoriske veiledningsøkter. Studenter som ikke møter til obligatorisk veiledning, kan ikke framstille seg til eksamen. Ytterligere veiledning forventes og skjer etter avtale. Veiledning gis bare på grunnlag av innsendt materiale.
  • Presentasjon av bacheloroppgaveprosjektet. Bacheloroppgaven skal i løpet av arbeidsprosessen presenteres i et 10 - 15 minutters framlegg for medstudenter og lærere. Gjennomført og godkjent framlegg er en forutsetning for å få den skriftlige bacheloroppgaven endelig vurdert. Det er obligatorisk frammøte for alle studenter under framleggene.
  • Kommentarer til framlegg. To studenter skal i fellesskap kommentere medstudenters framlegg av bacheloroppgaven.

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) i løpet av semesteret. Obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent senest tre uker før eksamen.

Det foreligger retningslinjer for læringsaktivitetene. Studenten gjøres kjent med disse senest ved semesterstart.

Vurderingsform

Bacheloroppgaven er et individuelt skriftlig forskningsbasert arbeid der studenten formulerer en problemstilling (som godkjennes av veileder) og svarer på denne. Omfang 7000 ord +/- 10%. Forside, innholdsliste, litteraturliste, sammendrag og vedlegg blir ikke inkludert i antall ord.

Bacheloroppgaven skal inneholde standard forside, innholdsliste, kort sammendrag (ca. 200-250 ord), problemstilling, teori- og bakgrunnsbeskrivelse, metodebeskrivelse, resultater, drøfting med konklusjon, litteraturliste og eventuelle vedlegg. Referanser oppgis etter APA 7 systemet.

Nærmere retningslinjer for utforming av oppgaven gis i et eget skriv: «Retningslinjer for bacheloroppgaver».

Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått.

En bacheloroppgave som er vurdert til ikke bestått, omarbeides og leveres for ny vurdering. Studenter som skal levere på nytt må gjennomføre en obligatorisk veiledning. Slik innlevering av omarbeidet oppgave kan bare skje én gang. Ved eventuelt tredje forsøk må det leveres helt ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, unntatt ChatGPT og andre kunstig intelligens tekstgeneratorer.

Mer om hjelpemidler