Hopp til innhald

BO6-2001 Bacheloroppgave regnskapsfører

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Bacheloroppgaven er et selvstendig forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning. Studentene skal bruke fagkunnskap og forskning på praktiske og teoretiske problemstillinger innen fagområdene finansregnskap, skatte- og avgiftsrett eller rettslære.

Bacheloroppgaven skal skrives i gruppe på 3 - 4 personer. Det er mulig å søke om tilrettelagt studiesituasjon for å gjennomføre emnet i en mindre gruppe.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • Har oppdater og inngående kunnskap om relevante teorier og metoder knyttet til valgt problemstilling innen fagområdene finansregnskap, skatte- og avgiftsrett eller rettslære.
  • Kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid knytt til valgt tema/problemstilling.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan gjøre rede for en faglig problemstilling.
  • Kan utvikle ei konkret problemstilling innen fagområdene finansregnskap, skatte- og avgiftsrett eller rettslære, og som er av faglig og/eller samfunnsmessig interesse.
  • Kan finne, velge og fordype seg i relevant teori for problemstillingen.
  • Kan vurdere, og velge ut, relevante metoder for å finne svar på problemstillingen.
  • Kan planlegge og gjennomføre innhenting av empirisk data og bearbeide disse.
  • Kan analysere data og diskutere funna opp mot teori.
  • Kan vurdere funna og komme fram til en konklusjon.
  • Kan planlegge og gjennomføre et prosjekt med begrensende ressurser.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan planlegge og gjennomføre prosjekt som strekker seg over tid og som er i tråd med etiske krav og retningslinjer og personopplysningsloven.
  • Kan samhandle med veileder og gruppemedlemmer om planlegging og gjennomføring av prosjektet
  • Kan formidle problemstillinger, fagstoff og løsninger skriftlig og muntlig.
  • Kan utveksle synspunkter og erfaring med andre med bakgrunn innen regnskapsfaget og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
  • Viser evne til kritisk tenking og er bevisst egne verdier og hvordan disse kan påvirke forskningen de har utført.

Krav til forkunnskaper

Bestått minst 90 studiepoeng før undervisningspåmelding i høstsemesteret, der minimum 30 studiepoeng er knyttet til spesialiseringen for regnskapsførere.

Minimum godkjent obligatorisk læringsaktivitet i BØA115 Statistikk.

Anbefalte forkunnskaper

Godkjent obligatorisk læringsaktivitet i ME6-1002 Samfunnsvitenskapelig metode

Undervisnings- og læringsformer

Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid i grupper. Studenten har selv ansvar for fremdrift og utforming av oppgaven. For å forberede og støtte studentene i skrivearbeidet er det utarbeidet en serie med seminar og videoer. Aktiv bruk av veiledning er likevel den viktigste læringsformen i emnet. Veiledning bli gitt etter avtale med tildelt veileder, maksimum fire veiledningsøkter per gruppe. ‘Rettleiar for bacheloroppgåva ved Fakultet for teknologi, miljø- og samfunnsvitskap (FTMS)’ gir utfyllande informasjon om rammer for veiledningen.

Obligatorisk læringsaktivitet

Emnet har fire obligatoriske læringsaktiviteter, en om høsten og tre på våren:

Høst

  1. Prosjektskisse

Vår

  1. Studentene avtaler, forbereder og deltar på den obligatoriske veiledningsøkten, og signerer veiledningskontrakten.
  2. Muntlig refleksjon rundt egne verdier og hvordan disse kan påvirke forskningen studentene utfører. Gjennomføres som en del av veiledningen, men må komme i tillegg til den obligatoriske veiledningsøkten.
  3. Aktiv deltaking på plakat-verkstedet og levering av ferdig plakat av bacheloroppgaven. Dette inkluderer også tilbakemelding til en annen gruppe.

Gruppearbeidet er en prøve på samhandling, studenter som ikke bidrar tilstrekkelig kan tas ut av gruppen og kan da få ikke godkjent emne, selv før den skriftlige delen av arbeidet er levert.

Vurderingsform

Bacheloroppgave i gruppe på 3 - 4 studenter med individuell justerende muntlig eksamen.

Den justerende muntlige eksamenen varer i 20 minutt pr. student. Eksaminasjonen tar utgangspunkt i oppgaven, der første del er basert på trukket tema og andre del er spørsmål fra sensorene.

Karakterskala A - F, der F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Skriftlig arbeid:

Alle hjelpemiddel tillatt.

Justerende muntlig eksamen:

Ingen.

Mer om hjelpemidler