Hopp til innhald

MUS201 Lage musikk

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet har fokus på disse hovedområdene: Musikkteori/musikkens byggesteiner, arrangering og låtskriving/komponering for ulike instrument, musikkforståelse og musikkteknologiske verktøy. Studentene skal i emnet lage og arrangere både egen og andres musikk og dokumentere arbeidet på ulike måter. Kunnskap om musikkteori og musikkens byggesteiner er med på å utvikle forståelsen for hvordan musikk er bygd opp, hvordan studentene kan utvikle egen musikk og formidle musikalske tanker og idéer til andre med musikkens eget (internasjonale!) vokabular. Å lytte til og analysere ulike sjangre og musikalske uttrykk, både innspillinger og livemusikk, er sentralt i emnet for å øve opp det musikalske språket (muntlig og skriftlig) og for å hente inspirasjon til egen musikk. Innen arrangering og låtskriving/komponering får studentene blant annet innføring i å bygge opp en akkordrekke, melodier og groove, og å skrive egne tekster. Studentene får også innføring i bruk av musikkteknologiske verktøy til bruk i egne arbeid (som f.eks. noteprogram og DAW).

I løpet av emnet kan det bli organisert obligatoriske ekskursjoner/studietur der studentene må betale for billetter og reise.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har erfaringsbasert kunnskap om ulike metoder for skapende arbeid med musikk
  • har grunnleggende kunnskap om musikkteori, besifring og akkordprogresjoner
  • har grunnleggende kunnskap om musikkteknologiske verktøy til bruk i låtskriving/komponering og arrangering
  • har grunnleggende kunnskap om å lage musikk for og med ulike instrument og målgrupper

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske varierte metoder for låtskriving og arrangering
  • kan anvende musikkteori i skapende arbeid med musikk
  • kan bruke noteprogram, DAW og/eller video i eget arbeid med låtskriving og arrangering
  • kan utvikle tekstidéer til sangtekster alene eller sammen med andre

Generell kompetanse

Studenten

  • kan presentere eget arbeid for andre og motta og anvende veiledning
  • kan gi konstruktive tilbakemeldinger til andre
  • kan arbeide selvstendig og målrettet med egen musikalsk og skapende utvikling
  • kan vise grunnleggende musikkforståelse gjennom å anvende musikalsk vokabular både skriftlig og muntlig

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at en har noe erfaring med et instrument/hovedområde, men en trenger ikke å ha hatt noe individuell undervisning i dette tidligere.

Undervisnings- og læringsformer

Læringsformene vil veksle mellom forelesning med innslag av praktisk arbeid, selvstendig arbeid, studentpresentasjoner/framføringer, ekskursjoner og veiledning. Undervisning og veiledning vil bli gjennomført i grupper og individuelt.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • Det er obligatorisk oppmøte og aktiv deltakelse i all undervisning, ettersom alle undervisningsøkter har praktiske komponenter. I tillegg har noen delprosjekt egne oppmøtekrav.
  • Læringsmappe i arrangering og låtskriving/komponering med oppgaver fra hele semesteret
  • En skriftlig prøve i utvalgte musikkteoretiske tema
  • Et faglig framlegg med fokus på musikkforståelse/sjangeranalyse
  • En praktisk utprøving, framføring eller visning av eget arrangement/låt/komposisjon i klassen

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.

Vurderingsform

Mappevurdering. Studenten leverer skapende arbeid basert på læringsmappen, sammen med en skriftlig presentasjon og analyse. Nærmere beskrivelse av innhold i mappen blir publisert tidlig i semesteret.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ved ikke bestått vurderingsmappe, skal det leveres en omarbeidet vurderingsmappe til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler