Hopp til innhald

NAB3040 Maritim Helse, Miljø og Sikkerhet

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Dette emnet gir studentene en innføring i ulike aspekter ved helse, miljø og sikkerhet (HMS) om bord på skip og i rederiene. Emnet legger vekt på hvordan arbeidet med HMS fungerer som et organisatorisk virkemiddel for forsvarlig drift av fartøy.

Viktige temaer som dekkes i dette emnet inkluderer:

  • Sikkerhets- og beredskapsledelse: Studentene skal forstå prinsippene og praksisene for sikkerhetsstyring og beredskap i maritime miljøer. De skal få innsikt i de organisatoriske rammene som påvirker sikkerhetsarbeidet om bord på skip og i rederiene, inkludert lovpålagte krav til rederienes sikkerhetsstyringssystemer. Undervisningen dekker sentrale teorier og forståelsesmodeller innen organisatorisk sikkerhet, basert på Forskrift om sikkerhetsstyringssystem for norske skip og flyttbare innretninger.
  • Arbeidsmiljø: Studentene skal tilegne seg kunnskap om hvilke forutsetninger som må være til stede for å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø om bord på skip. Dette inkluderer både fysisk og psykisk helse, basert på Arbeidstilsynets arbeidsmiljømodell. Emnet dekker kjemiske, fysiske, biologiske, ergonomiske, psykososiale og organisatoriske faktorer, og vurdering av arbeidsmiljøet i samsvar med Forskrift om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for dem som har sitt arbeid om bord på skip (ASH-forskriften).
  • Risikovurdering: Studentene skal få en innføring i metoder for å evaluere og håndtere ulike risikoer i maritime operasjoner. Dette omfatter identifikasjon, vurdering og kontroll av farer for å forbedre sikkerheten og minimere risiko.

Ved slutten av emnet vil studentene ha en helhetlig forståelse av de regulatoriske kravene og de organisatoriske rammene som støtter helse, miljø og sikkerhet i maritim industri. De vil være i stand til å vurdere og forbedre HMS-forhold for å sikre samsvar med gjeldende forskrifter og standarder.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studentene:

  • har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor fagområdet.
  • har kunnskap om faktorer i arbeidsmiljøet og konsekvenser for arbeidstakernes helse, trivsel og velferd dersom de blir utsatt for uheldige fysiske og psykiske belastninger.
  • har kunnskap om hva som kjennetegner en helsefremmende arbeidsplass.
  • har kunnskap om ulike metoder for risikoanalyse.
  • kjenner til ASH-forskriften og forskrift om sikkerhetsstyringssystem for norske skip og flyttbare innretninger sine krav og hvordan disse skal ivaretas.
  • har kunnskap om teorier og forståelsesmodeller tilknyttet organisatorisk sikkerhet og sikkerhets- og beredskapsledelse.
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet HMS.
  • har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
  • har kunnskap i maritim engelsk relatert til arbeidsmiljø og sikkerhet.
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor sikkerhetsstyringsprosesser og HMS-arbeid.

Ferdigheter:

Studentene:

  • kan utføre en arbeidsmiljøkartlegging og anvende kravene i lov- og regelverk samt ulike teorier, prosesser og metoder for å vurdere faktorer i arbeidsmiljøet.
  • kan planlegge og gjennomføre en risikoanalyse, vurdere risiko og iverksette ulike tiltak.
  • kan bruke verktøy og metoder for å jobbe systematisk med HMS-arbeidet.
  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske problemstillinger relatert til arbeidsmiljø og sikkerhet om bord og i rederiene.
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling.
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse i et HMS-perspektiv og justere denne under veiledning.

Generell kompetanse:

Studentene:

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til HMS-arbeid.
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer.
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer.
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet og bidra til utvikling av god praksis.
  • kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser.
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoperasjoner hvor hensynet til HMS er vurdert og bidra til utvikling av god HMS-praksis i rederiene.

Krav til forkunnskaper

Ingen.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesinger, seminardager, gruppearbeid, omvendt klasserom.

Obligatorisk læringsaktivitet

  1. Obligatorisk deltakelse på seminardager, som blir bestemt av emneansvarlig ved semesterstart.
  2. Tilleggsoppgaver eller -aktiviteter, som blir bestemt av emneansvarlig ved semesterstart for å sikre best mulig samstemt undervisning, og dermed best mulig utbytte av læringsmålene for studentene.

Vurderingsform

Skriftlig skoleeksamen, 5 timer.

Eksamen kan gjennomføres digitalt.

Karakterskala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Godkjent kalkulator er: Casio fx-991EX og Casio fx-991CW. "Enkel kalkulator" er også tillatt (se: Hjelpemiddel ved eksamen).

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • NAB2013 - Tryggleiksleiing - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • NABP3005 - Helse, arbeidsmiljø og sikkerheit - Reduksjon: 10 studiepoeng
  • EVN1017 - Innføring i risikoforståing av kjemikalier om bord på skip - Reduksjon: 1,5 studiepoeng
  • EVN1018 - Innføring i fysisk helserisiko i maritim næring - Reduksjon: 1,5 studiepoeng