Hopp til innhald

DRA303A Dramapedagogikk

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet bygger videre på DRA301A og DRA302, og vil skape en tydeligere innføring i dramapedagogisk historie og teori, der sammenheng mellom drama, teater, pedagogikk og danning forsterkes. Emnet inkluderer kunstneriske og pedagogiske prosesser innen drama, samt teoretiske analyser av dramaforløp/prosessdrama (Drama in Education/Process drama). Emnet dekker det metodiske grunnlaget for planlegging og ledelse av dramaprosesser. Dette inkluderer det å erfare fra deltakerperspektiv. Emnet inneholder et prosjekt der studentene skal gjøre seg kjent med dramapedagogiske og didaktiske grep og anvende dette verktøyet i en dramapedagogisk praksis. Emnet kombinerer praktisk arbeid i drama med teoretiske studier.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de store linjene i dramapedagogikkens historie
  • har bred kunnskap om fagtradisjon, fagets plass i barnehage, skole, kulturliv og samfunn.
  • har kunnskap om sentrale dramapedagogiske metoder, teknikker og konvensjoner.
  • har kunnskap om dramaturgiske fortellergrep

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende og gjenkjenne dramapedagogiske retninger.
  • kan anvende metoder, konvensjoner og teknikker i eget arbeid.
  • kan gjenkjenne dramaturgiske fortellergrep i dramaforløp.

Generell kompetanse

Studenten

  • er orientert om dramapedagogiske retninger internasjonalt
  • kan bygge opp og lede eget dramaforløp
  • kan analysere dramaturgiske grep i andres dramaforløp

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

DRA301 og DRA302

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen foregår i form av forelesninger, workshops og veiledning. Av hensyn til videre progresjon i studiet forutsettes aktiv deltaking i undervisning, selvstendige litteraturstudier og at studentene møter forberedt til veiledning. Det forventes at studentene danner kollokviegrupper.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. I par skal studentene lage et foredrag om én av pionerene i dramapedagogikken og presentere dette for lærer og medstudenter.
  2. I par/gruppe skal studentene utvikle og lede et dramaforløp for valgt målgruppe og knytte målsetning til målgruppens læreplan/rammeplan.
  3. Det er minimum 80 % obligatorisk oppmøte i undervisningen.

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktiviteter får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) i løpet av semesteret. Obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent senest tre uker før eksamen.

Vurderingsform

Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe.

Studentene får tildelt tre dramaforløp. Studenten skal velge ett av disse og gjøre en dramaturgisk analyse av valgt forløp. Analysen skal knyttes til teori og det skal brukes referanser. Omfang: 4000 ord.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. For mer informasjon om bruk av kunstig intelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Mer om hjelpemidler