Hopp til innhald

DRA307 Kreativ Dans

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet setter hovedfokus på kreativt dansearbeid, dansedidaktikk og fagteori, og ligger i vårsemesteret andre studieår.

Utforskende dansearbeid, dansedidaktikk, koreografi og fagteori står sentralt. Det settes fokus på læreren som planlegger, organisator, veileder og medspiller i dette emnet.

Studiet er åpent for internasjonale studenter.

Emnet følger de nasjonale retningslinjer for skikkethet: Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskole-loven) Se Skikkavurdering - Høgskulen på Vestlandet.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har generell og grunnleggende kunnskap om dans - historisk utvikling og teorier
  • har generell og grunnleggende kunnskap om kreativ dans - didaktikk og arbeidsmåter
  • har kunnskap om musikk-kunnskap knyttet til dansefagligheten
  • har kunnskap om hvordan kreativ dans knytter an til drama- og musikkfagene

Ferdigheter

Studenten

  • kan forberede og gjennomføre undervisningsopplegg som inneholder bruk av prinsippene i kreativ dans
  • kan lage og undervise enkle bevegelsesformer
  • kan nytte danse/bevegelses-faglighet i dramapedagogiske sammenhenger

Generell kompetanse

Studenten

  • er i stand til å planlegge, lede og gjennomføre skolerelaterte kultur-prosjekt for barn og/eller unge, med bevegelse som del av prosjektet
  • kan planlegge, lede, gjennomføre og reflektere over dramafaglig prosjekt for barn og unge, i skolehverdag, hvor bevegelse og kreativ bruk av dans er del av prosjektet

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Erfaring fra fysisk aktivitet, som dans, sport/idrett, og/eller andre fysiske kroppskulturer. Erfaring med drama. Erfaring med musikk. Erfaring fra kreative prosjekter for og med barn og/eller unge personer.

Engelsk muntlig/skriftlig.

Undervisnings- og læringsformer

Praktisk-metodisk arbeid med kreativ dans/bevegelsesarbeid, scenisk formidling, forelesninger, veiledning, studentstyrt undervisning og oppgaveskriving.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Krav om 80% obligatorisk frammøte i undervisning og aktiv deltakelse fra studenten i praktiske timer (gruppearbeid, praktiske oppgaveløsninger i forbindelse med forelesninger, og prosjektarbeid).
  • Det skal leveres 4 skriftlige refleksjonsnotater fortløpende i modulen. Notatene leveres individuelt fra hver student, på frist.
  • Undervisningsopplegg i gruppe. Gjennomføres som et prosjektbasert gruppearbeid; produsert, framført og reflektert over.
  • Deltakelse på én profesjonell danseforestilling. Tidspunkt og gjennomføring vil bli avklart tidlig i emnet. Studentene dekker selv utgifter til billetter (ca. 160,- pr. billett). Studenter som ikke deltar, må gjøre tilsvarende arbeid i samråd med faglærer.

Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil få ett nytt forsøk i gjeldende semester, så langt dette lar seg gjøre innen fastsatte frister.

Vurderingsform

  • Del 1: Praktisk eksamen i form av praktisk oppgaveløsning med kreativ bruk av bevegelse/dans - eksamen i gruppe, etterfulgt av en muntlig samtale om gruppens valg i forbindelse med arbeidet. Vekting 60 % av endelig karakter.
  • Del 2: Et individuelt skriftlig refleksjonsnotat knyttet til eksamensarbeidet. Minimum 800 ord. Vekting 40 % av endelig karakter.

Eksamensoppgave og notat gis ut 2 uker før eksamensavvikling. Eksamensavvikling - heldag.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått bli tatt som ny eksamen.

Karakterskala: Bestått/Ikke bestått. I spesielle tilfeller kan gruppe-karakteren justeres for enkelte av gruppemedlemmene.

Ny/utsatt eksamen gjennomføres individuelt etter avtale med faglærer.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tekniske hjelpemidler som lys- og lydteknikk egnet til scenekunst er tillatt.

Tekniske hjelpemidler som film/video dokumentasjon evt. annet kameraarbeid, samt tjenester fra internett (spotify, youtube, vimeo o.a.), kan nyttes i forbindelse med eksamensløsning.

Som del av kreativ konsept, kan det nyttes scenografi og kostymer.

Mer om hjelpemidler