MAKP501 Prosjektplanlegging
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Formålet med emnet er å starte planlegging av masteroppgaven. Studenten skal oppøve ferdigheter i å forberede eget masterprosjekt, som kan være en empirisk studie innenfor kunnskapsbasert praksis (KBP), en kunnskapsoppsummering, en fagprosedyre, eller et kvalitetsforbedringsprosjekt. Studenten skal formulere en problemstilling basert på kunnskapshull i eksisterende forskning og skrive en prosjektplan for arbeidet med masteroppgaven.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan skille mellom ulike litteraturoversikter og bruke dem til å bygge opp en argumentasjon for eget prosjekt.
- kan velge og begrunne relevant metodisk tilnærming for en konkret problemstilling.
- kan identifisere metodiske og forskningsetiske problemer og beskrive hvordan de kan løses.
Ferdigheter:
Studenten...
- kan utforme en litteraturoversikt for å identifisere kunnskapshull for eget prosjekt.
- kan utvikle en relevant, presis og forskbar problemstilling.
- kan utarbeide en prosjektplan som tilfredsstiller formelle krav til masteroppgaven.
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan organisere, analysere og vurdere eksisterende litteratur for å utvikle forsknings- og utviklingsprosjekter.
- kan skrive en klar og presis prosjektplan som er i tråd med formelle krav til forsknings- og utviklingsprosjekter.
Krav til forkunnskaper
For studenter som tar hele masterløpet må MAMETKP Vitenskapsteori, etikk og metode være bestått.
Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne for andre så lenge de kan dokumentere at de har bestått et kurs i vitenskapsteori, etikk og metode på masternivå innenfor de siste 5 årene.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet kombinerer digital undervisning med én samling på campus Bergen. Den digitale undervisningen består av webinarer og læringsressurser i form av videoforelesninger, interaktive elementer og selvtester. Samlingen på campus går litt over midtveis i semesteret. På samlingen legges det opp til studentaktivt arbeid med fremlegg og diskusjon i grupper. Læringsplattformen Canvas blir brukt for digital undervisning og for kommunikasjon mellom lærere og studenter. Det er lagt opp til studentaktivt arbeid og en arbeidsinnsats tilsvarende 20 timer per uke (inkludert selvstudie).
Samling i Bergen: studenten skal presentere et utkast til prosjektplan for masteroppgaven, få tilbakemelding på egen prosjektplan fra medstudenter og faglærere, og gi tilbakemelding på en medstudents prosjektplan.
Veiledning:Det gis tilbud om én time individuell muntlig veiledning på prosjektplan før fremlegg på samling. Prosjektplanens innhold skal være i tråd med punkt 3 i Rettleiar for masteroppgåva ved FHS.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten får fremstille seg til eksamen:
- Innlevering av temabeskrivelse og forslag til metode for masteroppgaven. Fremlegg på webinar med medstudenter og faglærere.
- Innlevering av et gjennomarbeidet utkast til egen prosjektplan på inntil 2000 ord.
- Fremlegg av prosjektplan på for medstudenter og faglærere på samling i Bergen, samt tilbakemelding på medstudents fremlegg.
Læringsaktivitetene er gyldig i fire påfølgende semestre.
Vurderingsform
Oppgave
Skriftlig oppgave i form av en litteraturoversikt på et avgrenset tema relatert til bakgrunnen i prosjektplanen. Omfang: inntil 1000 ord.
Tid og sted for eksamen, se Studentweb.
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen bearbeider studenten besvarelsen til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
For mer informasjon om bruk av kunstig intelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)
Mer om hjelpemidler