MDIP502A Didaktiske praksiser rettet mot profesjons- og fagutvikling i kroppsøving og mat og helse
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet gir studentene anledning til å fordype seg innenfor et av undervisningsfagene kroppsøving eller mat og helse med tilhørende fagdisiplin i skolen. Det fokuseres på profesjonsutvikling og utvikling av didaktiske praksiser i kroppsøving, mat og helse og i tverrfaglig undervisning. I tillegg blir det fokusert på tema som forholdet mellom politikkutforming og praksis, den nasjonale politikken for undervisningsfagene kroppsøving, mat og helse, valgfagene på ungdomstrinnet og grenseoppgangene mot helsetiltak innenfor fysisk aktivitet og kosthold. Emnet gir studentene mulighet til å fordype seg innenfor et felt som er relevant for opplæringen i enten mat og helse eller kroppsøving, og rette seg inn mot et spesifikt tema for masteroppgaven.
Læringsutbytte
En student som har fullført emnet skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om profesjon- og faglig utvikling
- har inngående kunnskap om nyere teoretiske perspektiver på didaktikk, hvor det å utvikle fagenes didaktiske praksiser står sentralt
- har kjennskap til hvordan ressurser i skolens nærmiljø kan være relevant i arbeid med kroppsøving og mat og helse
- har inngående kunnskaper om et forskningsområde studenten velger å fordype seg i
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere hvordan undervisning i kroppsøving og mat og helse kan fremme læring, kritisk refleksjon og innsikt i bruk av fagene
- kan analysere og forholde seg kritisk til fokus, resultat og troverdighet ved nasjonal og internasjonal fag-didaktisk forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan bruke digitale verktøy til illustrasjon, knyttet metoder eller modeller i kroppsøving og mat og helse
- kan analysere et undervisningsmiljø med tanke på fag- og profesjonsutvikling
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan initiere og lede lokalt utviklingsarbeid knyttet til undervisning i kroppsøving og mat og helse
- kan nytte kunnskaper og sentrale teorier fra fagfeltet til å formulere forskningsspørsmål og problemstillinger på nye områder og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan skrive på akademisk form, analysere relevant fagdidaktikks forskning og formidle problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet
- kan problematisere og diskutere hvordan politikkutforming og skolens operasjonalisering av læreplanen påvirker didaktiske praksiser i faget
- kan kommunisere forskingsbasert kunnskap i et profesjons- og fagfellesskapet
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger, seminar, selvstudium, praksis i skolen og diskusjon av tekster i seminar. Det stilles krav om aktiv studentdeltaking, og det legges vekt på problematisering, kritisk refleksjon og diskusjon.
Obligatorisk læringsaktivitet
Studentene skal gjennomføre to læringsaktiviteter i emnet:
1) Muntlig fagformidling i gruppeoppgave. Tematikk: A) Digitale ressurser B) Profesjonsfelleskapet
2) Studenten skal gjennom en skriftlig utgreiing presentere et forskningsområde studenten velger å fordype seg i (2000 ord).
Oversikt over obligatorisk undervisning vil gå fram av undervisningsplanen.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Muntlig digital eksamen, 30 min. Studentene forbereder en presentasjon (15 min) etter trukket tema (en uke før).
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt under forberedelse, men ingen hjelpemidler er tillatt under gjennomføring av eksamen.
Mer om hjelpemidler