MSB209 Avansert metode og forskningsdesign
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet skal gi kunnskap om forskningsdesign og metode som skal forberede studentene til å gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid - masteroppgaven. I emnet inngår grunnleggende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsdesign, og innføring i kvalitative og kvantitative metoder. Emnet skal gi innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger og koble dette opp mot vitenskapelige metoder og metodevalg. I denne delen inngår også etikk og refleksjoner knyttet til forskningsetiske valg og personvern. Studentene skal få innsikt i hvordan utarbeide et forskningsdesign (forskningsproblem, utvalgsstrategi og valg av metode). Studentene får innføring i ulike metoder innen kvalitativ forskning, som etnografi, observasjon og intervju og intervjuteknikker og kriterier for forskningskvalitet i kvalitativ forskning. Det gis også innsikt i casestudie-forskning. Videre får studentene innføring i kvantitative metoder. Det gis en introduksjon i kvantitativ statistisk analyse, som inkluderer deskriptiv analyse, estimering, regresjonsanalyse og hypotesetesting. Studentene skal få kunnskap og praktisk forståelse av kriterier for forskningskvalitet (reliabilitet og validitet) innen kvantitativ forskning.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Ved fullføring av kurset, har studenten:
- avansert kunnskap om vitenskapsteoretiske problemstillinger og hvordan disse er relatert til valg av metoder og gjennomføring av forskningsprosjekt
- kunnskap om forskningsetikk, inkludert datahåndtering og personvern
- inngående kunnskap om sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ og kvantitativ forskning
- avansert kunnskap om hvordan utarbeide et forskningsdesign som grunnlag for et selvstendig forskningsarbeid/masteroppgaven
Ferdigheter
Ved fullføring av kurset, kan studenten:
- utarbeide og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid knyttet til private eller offentlige organisasjoner som undersøkelsesobjekt og anvende kunnskap fra andre deler av programmet i analysen av organisasjonen(e)
- planlegge og gjennomføre datainnsamling og kritisk evaluere ulike datakilder
- anvende sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ forskning
- vurdere validiteten, styrker og svakheter i et kvantitativt forskningsdesign
Generell kompetanse
Ved fullføring av kurset, kan studenten:
- anvende kunnskap om forskningsdesign og metode og kritisk vurdere egnetheten til ulike forskningsdesign og metoder for konkrete forskningsprosjekt
- utarbeide og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid fundert i vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap
- delta i større forskningsprosjekt/konsulentarbeid innenfor området organisasjon og ledelse med vekt på programmets fokus på teknologi og innovasjon
- vurdere og reflektere over etiske utfordringer i forskningen
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Fullført emner normert på 1 og 2 semester
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av forelesninger og praktiske øvelser i vitenskapsteori og kvalitativ metode, inkludert case-studieforskning. Studentene er forventet å være aktive i undervisningen gjennom å stille spørsmål, delta i gruppe- og plenumsdiskusjoner, svare på spørsmål og å vise evne til kritisk refleksjon over fagstoffet.
Studentene skal delta i gruppearbeid og presentere muntlig eller skriftlig resultatet av gruppearbeidet i vitenskapsfilosofi, kvalitativ metode og casestudieforskning. Studentene kan også få tilbud om å delta på et studentaktivt seminar i kvantitativ metode.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:
Delta i gruppearbeid i vitenskapsteori og levere en skriftlig innlevering
Delta i gruppearbeid i kvalitativ metode og gjennomføre en muntlig presentasjon
Delta i gruppearbeid i casestudieforskning og levere en skriftlig innlevering
Levere inn prosjektskisse i metode og forskningsdesign. Prosjektskissen skal skrives i grupper på to (2) studenter (normalt samme gruppe som skal skrive masteroppgaven sammen) og ha et omfang på ca. 3000 ord.
Deltakelse på eventuelt tilbud om studentaktivt seminar i kvantitativ metode er frivillig
Godkjente arbeidskrav er gyldige i eksamenssemesteret og 3 påfølgende semestre.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen, 5 timer.
Karakterskala er A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemiddel er tillatt
Mer om hjelpemidler