Hopp til innhald

MUS101 Utøve musikk

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet har fokus på disse hovedområdene: Selvvalgt hovedinstrument/hovedområde og bandinstrument, samspill, gehørtrening, live lydproduksjon, lead sheet - skriving og metodikk/didaktikk for ledelse av musikalske aktiviteter med vekt på å utvikle både ferdigheter og relasjoner mellom deltakerne.

Studentene velger sitt eget hovedinstrument. eller hovedområde der de får individuell oppfølging. Samtidig er det å ha spille-ferdigheter på flere instrument og vite hvordan stemma fungerer viktig for studentene sitt kreative arbeid, og for å kunne lage og tilrettelegge musikk som passer til andre. Det legges derfor vekt på at alle studentene må ha instrumentopplæring i band-instrument, inkludert vokal, gjennom metoden band-rotasjon. Gjennom å synge sammen i kor/grupper og lære hvordan sangstemmen fungerer utvikler studentene også sitt indre gehør, noe som kan overføres. til all musikalsk aktivitet. I samspill er det åpent for alle instrument / lydkilder som klassen representerer. I emnet er også tema metodikk / didaktikk for grupper og klasserom inkludert. Studentene får utvikle sin egen læring gjennom å lede hverandre eller andre (barn/unge) i musikalske aktiviteter, med god opplæring og støtte både i planlegging og gjennomføring. Det kan variere hvordan dette blir organisert, ut fra studentgruppas sammensetning.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har erfaringsbasert kunnskap om ulike metoder for egen ferdighetsutvikling på instrument og/eller hovedområde
  • har grunnleggende kunnskap om bandinstrument, inkludert sangstemmen
  • har grunnleggende kunnskap om live lydproduksjon, inkludert mikrofoner, EQ og effekter, backline, rigg og PA

Ferdigheter

Studenten

  • kan uttrykke seg og utforske eget fordypningsinstrument/hovedområde individuelt og sammen med andre
  • kan vise grunnleggende ferdigheter på bandinstrument
  • kan bruke sangstemmen i arbeid med eiget musikalsk gehør, både unisont og fleirstemt, og demonstrere instrumentroller med stemmen
  • kan planlegge, fasilitere og lede inkluderende musikalske gruppeaktiviteter i samarbeid med medstudenter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra med og dele av egen kompetanse til medstudenter og andre
  • kan arbeide selvstendig og målrettet med egen musikalsk og skapende utvikling
  • kan samarbeide og kommunisere med fagspråk om musikalsk formidling og kvalitet i samspill med andre

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at en har noe erfaring med et instrument/hovedområde men en trenger ikke å ha hatt noe instrumentalundervisning tidligere.

Undervisnings- og læringsformer

Lærigsformene vil veksle mellom praktiske kurs/workshops, selvstendig arbeid, prosjekt- og gruppearbeid, framføringer, ekskursjoner og veiledning. Undervisning og veiledning vil bli gjennomført både i grupper og individuelt.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Det er obligatorisk oppmøte og aktiv deltakelse i all undervisning, ettersom alle undervisningsøkter har praktiske komponenter. I tillegg har noen deldisipliner egne oppmøtekrav, slik som bandrotasjon og kor.
  2. Aktiv deltagelse i planlegging, øving og gjennomføring av 2 klassekonserter/framføringer
  3. Ett individuelt arbeid med lead sheet til band
  4. Individuell oppgave knyttet til selvvalgt fordypningsområde/instrument
  5. Aktiv deltakelse i kor/ sang-prosjekt
  6. Aktiv deltakelse i bandrotasjon/ samspill

Godkjente læringsaktiviteter er gyldige i 2 semester etter godkjenningen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) i løpet av semesteret. Obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent senest tre uker før eksamen.

Vurderingsform

Praktisk eksamen, 30-60 minutter.

Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Mer om hjelpemidler