Hopp til innhald

MUS101 Utøve musikk

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet har fokus på disse hovedområdene: Selvvalgt hovedinstrument/hovedområde og bandinstrument, samspill, gehørtrening, live lydproduksjon, lead sheet - skriving og metodikk/didaktikk for ledelse av musikalske aktiviteter med vekt på å utvikle både ferdigheter og relasjoner mellom deltakerne.

Studentene velger sitt eget hovedinstrument eller hovedområde der de får individuell oppfølging. Samtidig er det å ha spilleferdigheter på flere instrument og vite hvordan stemmen fungerer viktig for studentene sitt kreative arbeid, og for å kunne lage og tilrettelegge musikk som passer til andre. Det legges derfor vekt på at alle studentene må ha instrumentopplæring i bandinstrument, inkludert vokal, gjennom metoden bandrotasjon. Gjennom å synge sammen i kor/grupper og lære hvordan sangstemmen fungerer utvikler studentene også sitt indre gehør, noe som kan overføres til all musikalsk aktivitet. I samspill er det åpent for alle instrument / lydkilder som klassen representerer. I emnet er også tema metodikk / didaktikk for grupper og klasserom inkludert. Med opplæring og støtte både i planlegging og gjennomføring utvikler studentene sin egen læring gjennom å lede hverandre eller andre (barn/unge) i musikalske aktiviteter. Det kan variere hvordan dette blir organisert ut fra studentgruppas sammensetning.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har erfaringsbasert kunnskap om ulike metoder for egen ferdighetsutvikling på instrument og/eller hovedområde
  • har grunnleggende kunnskap om bandinstrument, inkludert sangstemmen
  • har grunnleggende kunnskap om live lydproduksjon, inkludert mikrofoner, EQ og effekter, backline, rigg og PA

Ferdigheter

Studenten

  • kan uttrykke seg og utforske eget fordypningsinstrument/hovedområde individuelt og sammen med andre
  • kan vise grunnleggende ferdigheter på bandinstrument
  • kan bruke sangstemmen i arbeid med eget musikalsk gehør, både unisont og flerstemt, og demonstrere instrumentroller med stemmen
  • kan planlegge, fasilitere og lede inkluderende musikalske gruppeaktiviteter i samarbeid med medstudenter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra med og dele av egen kompetanse til medstudenter og andre
  • kan arbeide selvstendig og målrettet med egen musikalsk og skapende utvikling
  • kan samarbeide og kommunisere med fagspråk om musikalsk formidling og kvalitet i samspill med andre

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at en har noe erfaring med et instrument/hovedområde, men en trenger ikke å ha hatt noe individuell undervisning i dette tidligere.

Undervisnings- og læringsformer

Lærigsformene vil veksle mellom praktiske kurs/workshops, selvstendig arbeid, prosjekt- og gruppearbeid, framføringer, ekskursjoner og veiledning. Undervisning og veiledning vil bli gjennomført både i grupper og individuelt.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Det er obligatorisk oppmøte og aktiv deltakelse i all undervisning, ettersom alle undervisningsøkter har praktiske komponenter. I tillegg har noen deldisipliner egne oppmøtekrav.
  2. Aktiv deltagelse i planlegging, øving og gjennomføring av 2 klassekonserter/framføringer
  3. Ett individuelt arbeid med lead sheet til band
  4. Individuell oppgave knyttet til selvvalgt fordypningsområde/instrument
  5. Aktiv deltakelse i kor/sangprosjekt
  6. Aktiv deltakelse i bandrotasjon/samspill

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.

Vurderingsform

Praktisk eksamen, 30-60 minutter.

Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler