Hopp til innhald

MUS401 Selvvalgt prosjekt

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet inneholder disse hovedområdene: Selvvalgt prosjekt, utøving på selvvalgt hovedinstrument/ hovedområde, entreprenørskap, innføring i skriving og referering (akademisk skriving), innføring i forskings- og utviklingsarbeid og metoder, innføring i andre tema som er relevante for prosjektene som blir representert i studentgruppen og i praksisprosjekt.

I emnet skal studenten velge et fokusområde selv. Det kan for eksempel være kunstnerisk/utøvende, praktisk, musikkdidaktisk, teoretisk/ musikkvitenskapelig eller en hybrid av disse. Studentene får individuell veiledning på sine prosjekter, samtidig som de deler med hverandre og gir innspill til hverandre i delings-seminar. Studentene skal på eksamen presentere prosjektet, og det er fleksibelt hvordan dette skal skje (ulike innleveringsvarianter). En skriftlig presentasjonstekst der studentene reflekterer over egen prosess og trekker inn relevant litteratur skal være en del av prosjektet. Studentene får også i emnet tilbud om veiledning på selvvalgt hovedinstrument/område, innføring i hvordan man kan starte eget foretak og søke om støtte til prosjekt, og innføring i akademisk skriving.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan uttrykke seg musikalsk på eget hovedinstrument/ område
  • har god kunnskap om tema relevant for selvvalgt prosjekt
  • har grunnleggende kunnskap om sentrale tema innen entreprenørskap
  • har grunnleggende kunnskap om kunstnerisk arbeid på eget hovedinstrument/ område
  • har grunnleggende kunnskap om sentrale metoder og teorier for forsknings- og utviklingsarbeid som er relevante for faget

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med egen utvikling i hovedinstrument/ område
  • kan sette i gang, utvikle og gjennomføre et selvvalgt prosjekt fra start til slutt
  • kan tilegne seg kunnskap, arbeide selvstendig og ta i mot veiledning
  • kan finne og anvende metoder som er relevante for eget prosjektarbeid
  • kan på en tydelig måte anvende dokumentasjonsformer og presentasjonsformer relevante for eget prosjektarbeid
  • kan uttrykke seg skriftlig med fokus på akademisk skriving og referering til kilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan presentere eget arbeid for andre og motta og anvende veiledning
  • kan arbeide selvstendig og målrettet med egen musikalsk og skapende videreutvikling
  • kan vise relevant og helhetlig oversikt over prosjektarbeidet og begrunne egne valg etisk og kritisk

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det er en fordel om studenten har gjennomført MUS101 og MUS201 før dette emnet. Dersom studenten tar dette emnet som enkelteme anbefales det at en har praktisk musikkerfaring fra før.

Undervisnings- og læringsformer

Læringsformene vil ha stor vekt på studentaktive læringsformer og veiledning, og veksle mellom kurs/workshop, gruppearbeid og selvstendig arbeid. Undervisning og veiledning vil bli gjennomført i grupper og individuelt.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Det er obligatorisk oppmøte og aktiv deltakelse i all undervisning, ettersom alle undervisningsøkter har praktiske komponenter.
  2. Godkjent prosjektskisse innen gitt frist
  3. Underveis-presentasjon av eget prosjekt i delingsseminar
  4. En praktisk oppgave knyttet til selvvalgt instrument/ fokusområde
  5. En skriftlig egenrefleksjon knyttet til selvvalgt instrument/ fokusområde

Godkjente læringsaktiviteter er gyldige i 2 semester etter godkjenningen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) i løpet av semesteret. Obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent senest tre uker før eksamen.

Vurderingsform

Prosjektoppgave.

Nærmere detaljer med spesifiseringer om oppgavens utforming og innleveringsvarianter blir gitt ved semesterstart.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Det er mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det leveres helt ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Mer om hjelpemidler