
Opptakskrav og søknad
Søknadskode i lokalt opptak
5593
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse
Studiet tilbys i samarbeid med utdanningsselskapet Addisco.
Antall studieplasser som tilbys vil variere etter hvor mange deltakere som kommer via Addisco.
Slik søker du:
- Logg inn i SøknadsWeb.
- Oppdater «Min profil» og trykk «Neste».
- Velg «Økonomi og ledelse».
- Trykk på «Søk» under «Videreutdanning høst 2025».
- Velg studiet du vil søke på fra lista (se søknadskode over).
- Trykk på «Legg til» og «Send inn søknad».
- Last opp dokumentasjon på at du dekker opptakskravet.
- Trykk «Neste» for å gjøre ferdig søknaden.
Om å søke opptak til HVL
Hvorfor studere markedsføring?
Markedsføring er forventningsledelse som resulterer i verdiskaping der kundene er viktige deltakere. Gjennomgående tema i kurset er derfor forventninger, verdier og kunden som verdiskaper.
I stadig større grad skaper kundene varer og tjenester sammen med bedriften. En sentral oppgave for markedsførere, blir derfor ikke bare å se på kunden sin rolle som kjøper, men også som bruker av produktet.
I dette kurset vil du lære mer om virkemidlene som produkt, pris, påvirkning, distribusjon og merkevareledelse. Alle, både privatpersoner og bedrifter, bygger et "merke" gjennom alt en gjør. En bevisstgjøring av denne prosessen er derfor viktig uansett om en ser på seg selv som en merkevareleverandør eller ikke.
Hva lærer du?
Du får generell kompetanse som gjør deg i stand til å jobbe markedsrettet og tenke markedsorientering.
Du vil lære å analysere et marked samt planlegge, gjennomføre og kontrollere aktiviteter for å markedsføre et produkt eller en tjeneste i forbrukermarkedet. I analysen av markedet vil du tilegne deg kompetanse i å avdekke hvem som er de mest attraktive kundene og hvilke konkurrenter du må være spesielt oppmerksom på.
Du vil også lære å reflektere over etiske utfordringer i markedsføring og utvikle kritisk vurderingsevne innenfor merkevareledelse.
Les mer detaljer om hva du lærer i emneplanen
Målgruppe
Videreutdanningen passer for deg som ønsker å lære om markedsføring, markedsanalyse og praktisk merkevareledelse.
Emnet tilbys i samarbeid med utdanningsselskapet Addisco, som er eid av forbundet Styrke.
Undervisningsform
Undervisningen blir gjennomført som plenumsforelesninger. Det legges opp til en rekke case og praktiske oppgaver som løses i forelesning. Casene presenteres og diskuteres i plenum og deltakerne kan få ulike roller i noen av oppgavene.
Samlinger
Samlingsdatoer for høsten 2025:
Det blir tre fysiske helgesamlinger på HVL sin campus i Bergen.
- 1. samling: 29.-31.08.2025
- 2. samling: 26.-28.09.2025
- 3. samling: 07.-09.11.2025
Tidspunkt for den enkelte samlingen:
- Fredager kl. 16:00 – 20:00
- Lørdager kl. 09:00 – 17:00 (med en time lunsj midt på dagen)
- Søndager kl. 09:00 – 14:00
Vi tar forbehold om endringer i samlingsdatoer.
Du som student vil få servert et enkelt måltid fredag før kursstart, samt lunsj lørdag og søndag.
Pensum
Litteraturliste vil bli publiert i Leganto når den er klar
Studieavgift og betaling
Studieavgiften inkluderer selve studiet, pensum og enkelt servering fredager og lunsj lørdager og søndager på samlingene.
Semesteravgift til studentsamskipnaden Sammen er valgfri å betale for deg som tar videreutdanning. For å kunne få stønad fra Statens Lånekasse, må semesteravgiften være betalt. Les mer om semesteravgift her.
Du vil få tilsendt faktura for studieavgiften etter første samling.
NB: Om du er medlem i Styrke, kan du søke på denne utdanningen via Addisco sine nettsider.
