Hvorfor studere multimodale tekster i engelskfaget?
Multimodale tekster som bildebøker, grafiske romaner og andre bilderike fortellinger, er sentrale i mange barn sine leseopplevelser. De er også i ferd med å bli viktige verktøy i lese- og skriveundervisning. Siden disse tekstene formidler mening annerledes enn tradisjonelt trykt tekst, tilbyr de spennende muligheter for undervisning og nye utfordringer for analyse.
Hva lærer du?
I dette emnet vil du styrke de visuelle leseferdighetene dine og lære hvordan tekst og bilde fungerer sammen for å forme narrativ, karakter og tema. Du vil utforske de unike litterære egenskapene til multimodale tekster, og få innsikt i praktiske strategier som kan engasjere elever, støtte forståelse og vekke kritisk tenkning.
Du vil studere et bredt spekter av multimodale ressurser og oppdage hvordan de kan utvide elevene sine tolkningsevner og åpne dører for kreativ og meningsfull læring.
Undervisningen vil foregå på engelsk.
Målgruppe
Dette emnet er utformet for lærere på 5.-10. trinn, og legger vekt på praktisk bruk i klasserommet.
Undervisningsform
Dette er et helt nettbasert emne. De fleste læringsaktivitetene er asynkrone, mens noen økter med diskusjon, samarbeid og studentaktivitet er synkrone. Disse krever digitalt oppmøte.
Læringsaktivitetene som blir brukt i studiet, er forelesninger, digitale læringsressurser, skriftlige og muntlige oppgaver, veiledning og studentorganiserte kollokviegrupper, i tillegg til selvstudium.
Samlinger
Synkron undervising høsten 2026:
- Torsdag 27. august kl. 14:00 – 16:00
- Torsdag 24. september kl. 14:00 – 16:00
- Torsdag 29. oktober kl. 14:00 – 16:00
- Torsdag 26. november kl. 14:00 – 16:00
- Torsdag 10. desember kl. 14:00 – 16:00
Pensum
Kommer ved semesterstart.
