LekForsk: Tverrfaglig utforskning av lekundervisning i STM
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Anvendt forskning
Faglig utviklingsarbeid
Pedagogisk utviklingsarbeid
Prosjektperiode
August 2023 - Desember 2025
Prosjektsamandrag
LekForsk prosjektet svarer på studentenes sitt ønske om større fokus på lek i undervisningen samt barnehagelærernes ønske om å skape mer tverrfaglighet i utdanningen. Prosjektet ser på hvordan vi kan videreutvikle undervisning med tanke på lek på en utforskende og innovativ måte på tvers av fagdisiplinene norsk og matematikk i barnehagelæreutdanningen. Vi jobber med samskapning av lekende undervisningspraksis sammen med våre barnehagelærerstudenter og praksisfeltet. Slikt samarbeid skal styrke studentenes kompetanse i lek knyttet til kunnskapsområde Språk, tekst og matematikk, samtidig som barnehagelærerutdanning blir fornyet med innovative undervisningsmetoder. Dette er et undervisningsdesignprosjekt som bidrar til å etablere praksis for å jobbe strukturert med undervisningskvalitet og, mer spesifikt, øke studentenes læringsutbytte av undervisning i lek. Samskapning gjennomføres i tråd med «An Exploration and Pedagogical Innovation Laboratory» (EX-PED-LAB) metodologi. Dette bidrar til at undervisningen tilrettelegges for å myndiggjøre studenter slik at de sammen med undervisere fra høgskolen kan videreutvikle leken og læringen på nye innovative metoder. LekForsk prosjektet tilhører WP5 i EX-PED-LAB prosjektet og bidrar til tredje underforskningsspørsmål ved å studere hvordan EX-PED-LAB metodologien kan styrke lekundervisning på en utforskende og innovativ måte i barnehagelærerutdanningen.
Metode
Dette er et undervisningsdesignprosjekt inspirert av Gudiksen og Skovbjerg´s (2020), hvor EX-PED-LAB metodologi brukes for å samskape i undervisnings- og læringsprosesser. Data samles i forbindelse med planlegging, gjennomføring og evaluering av verksteder tilknyttet undervisning om lek i tråd med prinsipper for kollektiv etnografi. Flere metoder vil bli brukt for å undersøke dette: lydopptak, spørreskjemaer, fokusgruppeintervjuer og observasjoner.