Hopp til innhald

MGBMU503 Musikk 3, emne 3 - Musikkpedagogisk grunnlagstenking, tradisjoner og utviklingstrekk

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Emnet har hovedvekt på musikkpedagogisk teori og praksis sett i lys av relevante tradisjoner og utviklingstrekk innen forskning og utviklingsarbeid.

Studentene skal tilegne seg inngående kunnskaper om musikkpedagogisk teori og praksis sett i lys av relevante tradisjoner og utviklingstrekk innen forskning og utviklingsarbeid, videreutvikle sin egen musikkfaglige kompetanse og kunne anvende og reflektere over slike kunnskaper og ferdigheter i forhold til grunnskolens opplæring.

Prosjektbeskrivelse for masteroppgaven skal utarbeides i løpet av emnet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • Har avansert kunnskap om musikkpedagogikk som fagområde og forskningsfelt og kan sette dette i relasjon til grunnskolen som opplæringsarena i musikk
  • Har avansert teoretisk og praktisk kunnskap om barns musikalske væremåte
  • Har inngående kunnskap om musikalsk klasseledelse, musikalske arbeidsformer og lek, og om estetiske læreprosesser for elever på barnetrinnet

Ferdigheter

Studenten

  • Kan videreutvikle egen utøverkompetanse og andre musikkfaglige ferdigheter og bruke denne kompetansen reflektert i praktisk musikkpedagogisk virksomhet
  • Kan vurdere, diskutere og anvende musikkpedagogisk litteratur og læringsressursser som omhandler elevers læring og forholdet mellom barn og musikk
  • Kan bruke og vurdere digitale redskap i skapende og gjenskapende arbeid i musikkfaget på barnetrinnet
  • Kan kommunisere skriftlig og muntlig om musikkpedagogiske grunnlagsproblemer på en analytisk og kritisk måte
  • Kan analysere og vurdere læreplaner og elevers måloppnåelse i lys av gjeldende læreplan i musikk

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan bruke fagspesifikke begreper og perspektiv til å analysere og drøfte problemstillinger og empirisk materiale om grunnskolens musikkpedagogiske, kunstneriske og estetiske fagfelt

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Musikk 1 og 2 (60 sp) fra syklus 1, eller tilgrensende.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, litteraturstudier, forskningsarbeid og prosjekt, seminar og kollokviegrupper. Workshops.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Ferdigstille prosjektbeskrivelse for masteroppgaven.
  • Registrere masterprosjekt hos NSD ved behov
  • Godkjent pålagte skriftlige og muntlige arbeider.
  • Det vil være krav om frammøte knyttet til noen av de obligatoriske læringsaktivitetene, eks. seminar om masterskisser og seminar om tidligere masteroppgaver.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Godkjente arbeidskrav er gyldig i to semestre etter godkjenning.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen (30 minutter) over oppgitt emne fra pensum. Eksamensoppgaver blir levert ut til alle studenter ca. 4 uker før eksamen, trekking finner sted 2 uker før eksamen. Eksamensspråk er norsk eller engelsk (valgfritt).

10 minutters samtale med sensorene etter presentasjonen. 

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler