Hopp til innhald

ØAM111 Markedsføring II

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Kurset skal gi studenten en grundig innføring i de teorier som er kjent vedrørende forbrukeratferd, og hvordan disse kan knyttes til praktisk markedsføring.

Hovedbegrepene innenfor forbrukeratferd introduseres, med vekt på psykologisk, sosial og kulturell påvirkning. Forbrukerens beslutningsprosess gjennomgås i detalj. Det vil også bli lagt vekt på evnen til å kommunisere et budskap samt bruken av teorier på praktiske problemstillinger som markedsførere jobber med i felten. 

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • Kjenne til en forbrukers generelle beslutningsprosess.
  • Kunne beskrive diverse psykologiske mekanismer som forklarer forbrukerens atferd
  • Ha kunnskap om faktorer i omgivelsene som kan påvirke en forbruker.
  • Kjenne til hvordan man foretar forbrukerundersøkelser ved hjelp av kvalitative og kvantitative metoder.

Ferdigheter:

  • Kandidaten skal være i stand til å benytte diverse teorier om forbrukeren som verktøy for å segmentere et marked, tilpasse produkter/tjenester og til utforming av påvirkningsvirkemidler (annonser/reklame).

Generell kompetanse:

  • Kandidaten skal ha opparbeidet kritisk vurderingsevne i forbindelse med utøvelse av praktisk markedsføring i forbrukervaremarkedet.

Krav til forkunnskaper

Ingen.

Anbefalte forkunnskaper

BØA116 Markedsføring I

Undervisnings- og læringsformer

Plenumsforelesninger og gruppearbeid.

Obligatorisk læringsaktivitet

2 innleveringer må være bestått før eksamen kan avlegges.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i eksamenssemesteret og 3 påfølgende semestre.

Vurderingsform

Skriftlig skoleeksamen, 5 timer. Eksamen kan bli avholdt på digitalt eksamenssystem.

Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Enkel kalkulator.

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • ØAM102 - Markedsføring II - Reduksjon: 5 studiepoeng