MGBPP550 Profesjonsrettet pedagogikk 2, emne 2 - Masteroppgave
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Masteroppgaven skal være profesjonsrettet og praksisorientert med solid teoretisk og vitenskapelig forankring i profesjonsrettet pedagogikk og fagdidaktikk. Problemstillingen for masterarbeidet skal være orientert mot arbeid i klasserommet og knyttes til undervisning og læring i fag. Temaet for oppgaven skal rettes inn mot profesjonsutøving, være tilknyttet didaktikk og samtidig være preget av pedagogikk. Oppgaven skal framstilles skriftlig, eventuelt kombinert med vedlagt digitalt lyd- og billedmateriale. Oppgaven kan eventuelt også være del av et større forskingsprosjekt ved institusjonen.
- pedagogikk og fagdidaktikk som forskningsområder
- vitenskapsteori knyttet til pedagogisk forskning
- normativitet i pedagogisk forskning
- kurs i bruk av bibliotektjenester og databaser som forskingsressurs
- samhandling om pågående forskingsarbeid, innhold og form
- "Key note"- presentasjoner om forsking som foregår i studentens forskingsmiljø, av fagpersonalet
- det blir oppmuntret til konferansedeltakelse
Læringsutbytte
Ved fullført studium skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal ha kunnskap og forståelse når det gjelder
- hva det vil si å forske med hjelp av vitenskapsteori og forskningsmetode, spesifikt knyttet til pedagogiske handlinger, pedagogikk, pedagogikkvitenskap og fagdidaktikk.
- innsikt i hvordan vitenskapelige perspektiver gir grunnlag for analyser av datamateriale, knyttet til egen studie, men også utover egen studie
- god kjennskap til forskningslitteratur
- innsikt i forskningsetiske problemområder og retningslinjer
Ferdigheter
Studenten kan anvende kunnskap med hensyn til
- pedagogiske og forskningsmessige problemstillinger og/ eller hypoteser
- beskrivelser og kritiske drøftinger av interessefeltet masteroppgaven undersøker
- beskrivelser av den vitskapstradisjonen en har plassert seg i gjennom eget studie, og i kontrast til andre tradisjoner
- argumentasjon for eget metodevalg
- drøftinger av annet forskingsarbeid, også knyttet til forskningsetiske problemstillinger
- tekstformuleringer om et didaktisk saksfelt, rettet mot praksisfeltet og forskermiljø
- kritisk evaluering, analyse og bruk av ulike datakilder
Generell kompetanse
Studenten kan anvende kunnskap og ferdigheter i forhold til
- pedagogisk tenkning som utgangspunkt for drøftinger av mulige sammenhenger mellom allmenndidaktikk og fagenes didaktikk
- normativitet som forskningsetisk utfordring i pedagogisk forskning
- å orientere seg i praksisfeltet og være orientert i forskningstradisjoner
- å se potensiale for utviklingsarbeid og ny forsking
- å kunne fremme forskningsbaserte diskusjoner og forskingssamarbeid i barnehage og skole
Krav til forkunnskaper
MGBPP501: Metode og vitskapsteori i profesjonsretta pedagogikk
Anbefalte forkunnskaper
MGBPP101: Pedagogikk og pedagogiske handlingar
Undervisnings- og læringsformer
Bokmål
Obligatorisk læringsaktivitet
Arbeidet med masteroppgaven blir knyttet til ansatsseminar. Disse er relatert til tema i de ulike oppgavene. Hver student skal gjennomføre en presentasjon på ca. 10 minutt av eget prosjekt. Det er og en forutsetning at studenten tar aktiv del i diskusjoner knyttet til presentasjoner gjort av medstudenter. Studenten deltar på alle ansatsseminar som blir arrangert.
En av de obligatoriske læringsaktivitene i emnet skal knyttes til fagovergripende tema slik de står beskrevet i studieprogramplanen.
Vurderingsform
Masteroppgave.
Vurderingskriterium vil gis i form av egne retningslinjer for masteroppgava.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler