MBAS511 Barnehagen som danningsarena og barnehagelæreres profesjonsoppdrag
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet er obligatorisk og ligger i programmets 1. semester. Det tilbys også som enkeltemne.
Sentralt i dette emnet er en forskningsbasert utforsking av barnehagelærerens profesjonsoppdrag. Profesjonsoppdraget analyseres i lys av profesjonsteori, internasjonal forskning og i pågående debatter. Studenten vil møte både klassiske og nyere pedagogiske og didaktiske tekster som tar fatt i samfunnsutfordringer for barnehagelærere og profesjonens bakgrunn i internasjonale, historiske og nåtidige forestillinger om barn og barndom.
Barnehagefaglige kjernebegrep som barns utvikling, lek, omsorg, læring og danning blir kritisk utforsket i ulike tekster.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om barnehagelæreres profesjonsoppdrag
- har avansert kunnskap om forskning i læreplanteori og didaktikk
- har inngående kunnskap om vilkår for barns utvikling, læring, omsorg, lek og danning
- har inngående kunnskap om barne- og barndomsforståelser før og nå
Ferdigheter
Studenten
- kan presentere analyser av faglige tekster med kobling til relevant forskning
- kan arbeide systematisk og analytisk med kjernebegrepene barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning med kobling til relevant forskning
- kan faglig og personlig begrunne pedagogiske og didaktiske valg og praksiser
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide systematisk og analytisk
- kan gjøre rede for profesjonsoppdraget, skriftlig og muntlig
- kan begrunne pedagogiske valg og praksiser
- kan lese og skrive akademiske tekster
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er samlingsbasert. Samlingene er seminarpreget. Det blir lagt opp til at studentene skal delta i aktiviteter, presentere og diskutere, og gi hverandre tilbakemeldinger.
Det gis veiledning i forbindelse med obligatoriske læringsaktiviteter.
Det forutsettes samarbeid og systematisk arbeid med pensum og obligatoriske læringsaktiviteter mellom samlingene. Forventet omfang av gjennomsnittlig arbeidsinnsats er 20 timer i uken.
Obligatorisk læringsaktivitet
- 1. Tekstanalyse. Studenten skal presentere en forskningsfundert analyse av en pedagogisk tekst og gi tilbakemelding på medstudenters presentasjoner. Presentasjonen er muntlig med skriftlig dokumentasjon (f.eks.en digital presentasjon)
- 2. Mellom andre og tredje samling skal studentene gjennomføre en spesifisert læringsaktivitet som krever samarbeid mellom studentene
- 3. Akademisk tekst. Studenten skal skrive en akademisk tekst om danningsforståelse, lek, omsorg og læring i læreplanteoretisk og didaktisk perspektiv. Arbeidet krever samarbeid mellom studentene.
Retningslinjer for de obligatoriske læringsaktivitetene gis ved semesterstart.
Det vil bli gitt én (1) ny mulighet for å kompensere for de som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet.
Godkjent læringsaktivitet er gyldig i to (2) år etter godkjenning.
Vurderingsform
Individuell, skriftlig, skoleeksamen, 6 timer
Oppgava blir gjort kjent på eksamensdagen. Oppgava vil ta utgangspunkt i tema og læringsutbytte i emneplanen.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Dersom oppgava ikke er bestått, eller ved ønske om å ta ny eksamen, kan studenten ta ny eksamen i løpet av de to påfølgende semestrene.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Mer om hjelpemidler