Hopp til innhald

MBAS511 Barnehagen som danningsarena og barnehagelæreres profesjonsoppdrag

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet er obligatorisk og ligger i programmets 1. semester. Det tilbys også som enkeltemne.

Sentralt i dette emnet er en forskningsbasert utforsking av barnehagelærerens profesjonsoppdrag. Profesjonsoppdraget analyseres i lys av profesjonsteori, internasjonal forskning og i pågående debatter. Studenten vil møte både klassiske og nyere pedagogiske og didaktiske tekster som tar fatt i samfunnsutfordringer for barnehagelærere og profesjonens bakgrunn i internasjonale, historiske og nåtidige forestillinger om barn og barndom.

Barnehagefaglige kjernebegrep som barns utvikling, lek, omsorg, læring og danning blir kritisk utforsket i ulike tekster.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående kunnskap om barnehagelæreres profesjonsoppdrag
  • har avansert kunnskap om forskning i læreplanteori og didaktikk
  • har inngående kunnskap om vilkår for barns utvikling, læring, omsorg, lek og danning
  • har inngående kunnskap om barne- og barndomsforståelser før og nå

Ferdigheter

Studenten

  • kan presentere analyser av faglige tekster med kobling til relevant forskning
  • kan arbeide systematisk og analytisk med kjernebegrepene barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning med kobling til relevant forskning
  • kan faglig og personlig begrunne pedagogiske og didaktiske valg og praksiser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide systematisk og analytisk
  • kan gjøre rede for profesjonsoppdraget, skriftlig og muntlig
  • kan begrunne pedagogiske valg og praksiser
  • kan lese og skrive akademiske tekster

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert. Samlingene er seminarpreget. Det blir lagt opp til at studentene skal delta i aktiviteter, presentere og diskutere, og gi hverandre tilbakemeldinger.

Det gis veiledning i forbindelse med obligatoriske læringsaktiviteter.

Det forutsettes samarbeid og systematisk arbeid med pensum og obligatoriske læringsaktiviteter mellom samlingene. Forventet omfang av gjennomsnittlig arbeidsinnsats er 20 timer i uken.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • 1. Tekstanalyse. Studenten skal presentere en forskningsfundert analyse av en pedagogisk tekst og gi tilbakemelding på medstudenters presentasjoner. Presentasjonen er muntlig med skriftlig dokumentasjon (f.eks.en digital presentasjon)
  • 2. Mellom andre og tredje samling skal studentene gjennomføre en spesifisert læringsaktivitet som krever samarbeid mellom studentene
  • 3. Akademisk tekst. Studenten skal skrive en akademisk tekst om danningsforståelse, lek, omsorg og læring i læreplanteoretisk og didaktisk perspektiv. Arbeidet krever samarbeid mellom studentene.

Retningslinjer for de obligatoriske læringsaktivitetene gis ved semesterstart.

Det vil bli gitt én (1) ny mulighet for å kompensere for de som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet.

Godkjent læringsaktivitet er gyldig i to (2) år etter godkjenning.

Vurderingsform

Individuell, skriftlig, skoleeksamen, 6 timer

Oppgava blir gjort kjent på eksamensdagen. Oppgava vil ta utgangspunkt i tema og læringsutbytte i emneplanen.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Dersom oppgava ikke er bestått, eller ved ønske om å ta ny eksamen, kan studenten ta ny eksamen i løpet av de to påfølgende semestrene.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Mer om hjelpemidler