DRA306 Mellom sal og scene
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet ligger i høstsemesteret andre studieår for studenter på Bachelor i drama og anvendt teater, men det tilbys også som enkeltemne.
Emnet setter hovedfokus på planlegging, tilrettelegging og oppsetting av klasseforestillinger i skolen. 15 dagers prosjektpraksis i grunnskolen inngår i emnet.
Planlegging, tilrettelegging og oppsetting av dramatiske klasseforestillinger i skolen står sentralt.
Det settes fokus på lærerens rolle som inspirator, fasilitator, veileder og instruktør. Arbeid med devising strategier, utforsking av dramatiske uttrykksformer og bruk av sceniske og musikalske elementer inngår i emnet.
Det er obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Om teater:
Som en del av emnet vil det være inntil to profesjonelle teaterforestillinger. Tidspunkt og gjennomføring vil bli avklart tidlig i emnet. Studentene dekker selv utgifter til billetter (ca. 160,- pr. billett). Studenter som ikke deltar, må delta på tilsvarende arrangement i samråd med faglærer.
Om skikkethet:
"Emnet følger de nasjonale retningslinjer for skikkethet: Lov om universiteter og høyskoler (universitets-og høyskoleloven) Se Skikkavurdering - Høgskulen på Vestlandet."
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om fagteori
- har kunnskap om teatrale virkemidler
- har kunnskap om teaterproduksjon
Ferdigheter
Studenten
- kan igangsette og lede klasseforestilling
- kan bruke devising-strategier for å utvikle dramatiske klasseforestillinger
- kan bruke sceniske og musikalske element i dramatiske klasseforestillinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, tilrettelegge og gjennomføre dramatiske klasseforestillinger i skolen
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Workshops, studentstyrte verksteder, forelesninger, veiledning, individuelle oppgaver, gruppeoppgaver, skriftlige oppgaver og praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Krav om 80% obligatoriske oppmøte i undervisning og aktiv deltakelse fra studenten.
- Praksisgruppen leverer en skriftlig prosjektskisse knyttet til arbeid med en forestilling i grunnskolen. Skissen skal være på maksimum 1000 ord. Den skal inneholde tematikk, arbeidsmetoder, progresjon og arbeidsfordeling mellom studentene.
- Deltakelse på inntil to profesjonelle teaterforestillinger. Tidspunkt og gjennomføring vil bli avklart tidlig i emnet. Studentene dekker selv utgifter til billetter (ca. 160,- pr. billett). Studenter som ikke deltar, må delta på tilsvarende arrangement i samråd med faglærer.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen, 5 dager. Hjemmeeksamen er knyttet til analyse av eget forestillingsprosjekt i praksisklassen, samt en kritisk refleksjon over dette arbeidet. I tillegg skal det besvares en kortsvarsoppgave.
Omfang:
- Hoveddel (analyse) ca. 2500 ord
- Kortsvarsdel ca. 500 ord.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Mer om hjelpemidler