Hopp til innhald

BO6-2011 Bacheloroppgave

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Bacheloroppgaven er et selvstendig forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning. Studentene skal bruke fagkunnskap og forskning på praktiske og teoretiske problemstillinger som er relevante for studiet.

Bacheloroppgaven skal skrives i gruppe på 3 - 4 personer. Det er mulig å søke om tilrettelagt studiesituasjon for å gjennomføre emnet i en mindre gruppe.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • Har oppdater og inngående kunnskap om relevante teorier og metoder knyttet til valgt problemstilling.
  • Kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid knytt til valgt tema/problemstilling.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan gjøre rede for en faglig problemstilling.
  • Kan utvikle en konkret problemstilling innen studiet sitt fagområde og som er av faglig og/eller samfunnsmessig interesse.
  • Kan finne, velge og fordype seg i relevant teori for problemstillingen.
  • Kan vurdere, og velge ut, relevante metoder for å finne svar på problemstillingen.
  • Kan planlegge og gjennomføre innhenting av empirisk data og bearbeide disse.
  • Kan analysere data og diskutere funna opp mot teori.
  • Kan vurdere funna og komme fram til en konklusjon.
  • Kan planlegge og gjennomføre et prosjekt med begrensende ressurser.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan planlegge og gjennomføre prosjekt som strekker seg over tid og som er i tråd med etiske krav og retningslinjer og personopplysningsloven.
  • Kan samhandle med veileder og gruppemedlemmene om planlegging og gjennomføring av prosjektet.
  • Kan formidle problemstillinger, fagstoff og løsninger skriftlig og muntlig.
  • Kan utveksle synspunkter og erfaring med andre med bakgrunn innen sitt fagområde og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
  • Viser evne til kritisk tenking og er bevisst egne verdier og hvordan disse kan påvirke forskningen de har utført.

Krav til forkunnskaper

Bestått minst 90 studiepoeng før undervisningspåmelding i høstsemesteret.

Studenter på bachelor i økonomi og administrasjon og bachelor i økonomi og jus må minimum ha godkjente obligatoriske læringsaktiviteter i BØA115 Statistikk.

Studenter på bachelor i reiseliv, markedsføring og ledelse, bachelor i eiendomsmegling og bachelor i natur- og opplevelsesbasert reiseliv må minimum ha godkjente obligatoriske læringsaktiviteter i ME6-1001 Statistikk.

Anbefalte forkunnskaper

Godkjent obligatorisk læringsaktivitet i ME6-1002 Samfunnsvitenskapelig metode

Undervisnings- og læringsformer

Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid i grupper på 3 - 4 studenter. Studentene har selv ansvar for fremdrift og utforming av oppgaven. For å forberede og støtte studentene i skrivearbeidet er det utarbeidet en serie med seminar og videoer. Aktiv bruk av veiledning er likevel den viktigste læringsformer i emnet. Veiledning bli gitt etter avtale med tildelt veileder, maksimum fire veiledningsøkter per gruppe. ‘Rettleiar for bacheloroppgåva ved Fakultet for teknologi, miljø- og samfunnsvitskap (FTMS)’ gir utfyllande informasjon om rammer for veiledningen.

Obligatorisk læringsaktivitet

Emne har fire obligatoriske læringsaktiviteter, et om høsten og tre på våren:

Høst

  1. Prosjektskisse

Vår

  1. Studentene avtaler, forbereder og deltar på den obligatoriske veiledningsøkten, og signerer veiledningskontrakten.
  2. Muntlig refleksjon rundt egne verdier og hvordan disse kan påvirke forskningen studentene utfører. Gjennomføres som en del av veiledningen, men må komme i tillegg til den obligatoriske veiledningsøkten.
  3. Aktiv deltaking på plakat-verkstedet og levering av ferdig plakat av bacheloroppgaven. Dette inkluderer tilbakemelding til en annen gruppe.

Gruppearbeidet er en prøve på samhandling, studenter som ikke bidrar tilstrekkelig kan tas ut av gruppen og kan da få ikke godkjent emne, selv før den skriftlige delen av arbeidet er levert.

Vurderingsform

Bacheloroppgave, i gruppe på 3 - 4 studenter, med individuell justerende muntlig eksamen.

Den justerende muntlige eksamen varer i 20 minutter pr. student. Eksaminasjonen tar utgangspunkt i oppgaven, der første del er basert på trukket tema og andre del er spørsmål fra sensorene.

Karakterskala A - F, der F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Skriftlig oppgave:

Alle hjelpemiddel tillatt.

Justerende muntlig eksamen:

Ingen hjelpemiddel tillatt.

Mer om hjelpemidler