Hopp til innhald

MAF550 Personlig og profesjonell utvikling

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Det overordnede målet er å tilrettelegge for studentene til å utvikle seg til allsidige og reflekterte praktikere. Emnet tar derfor sikte på å inspirere studentene til å prøve ut og anvende familieteori og faglige tilnærminger fra undervisningen i sitt daglige arbeid. Veiledning på praksis skal bidra til at studenten videreutvikler og utvider sitt repertoar og ferdigheter i praktisk arbeid. Studenten skal kunne integrere teori, metode, praktiske ferdigheter med sin personlige stil i samarbeid med veileder som er godkjent av studieprogramansvarlig.

Veiledning og praksis er en prosess der studenten skal tilegne seg forståelse og utdypende kunnskap og kompetanse knyttet opp imot studentenes egen praksis som profesjonsutøver: Praksis innebærer at:

Studentene gjennomfører praksis mellom studieukene på sine respektive arbeidsplasser eller hospiterer på andre relevante steder. Studentene øver seg ved å trekke inn ideer og metoder fra litteraturen, kursukene og veiledning.

I løpet av emnets tre semestre må studentene dokumentere at de har gjennomført 160 timers relevant praksis der de har arbeidet terapeutisk med individer, par familier eller nettverk

Viktige mål for studentenes praksis er å prøve ut teori og faglige tilnærminger. Gjennom veiledning og selvrefleksivitet, skal studenten utvikle bevissthet ovenfor egne personlige verdier, et bredere repertoar og erfaringsgrunnlag som terapeut, praktiker og konsulent.

Veiledningen tar sikte på integrering av teori, metode og praktiske ferdigheter. I tillegg skal veiledningen bidra til:

  • Videreutvikling av personlig stil og profesjonell posisjon
  • Utvikling av selvrefleksjon
  • Utvikling av kompetanse i refleksjon
  • Systematiske analyser av presenterte kasus
  • Øvelse på samtaleprosesser

I løpet av emnets tre semestre må studentene dokumentere at de har gjennomført 160 timer relevant praksis der de har arbeidet terapeutisk med individer, par familier eller nettverk

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper: Studenten...

  • har kunnskap om integrering av teori, metode og praktiske ferdigheter til egen og nærliggende praksis
  • har kunnskap om forskjellige muligheter til å utvikle kompetanse i refleksjon

Ferdigheter: Studenten…

  • kan videreutvikle sin egen terapeutisk stil, faglig tilnærming og profesjonell posisjon
  • kan reflektere over sin egen forforståelse og egne anliggender
  • kan reflektere over egen faglige utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan bearbeide egne erfaringer og egen personlig historie

Generell kompetanse: Studenten...

  • kan vise bevissthet omkring holdninger
  • kan redegjøre for faglige vurderinger av egen og andres praksis
  • kan videreutvikle kompetanse i å arbeide selvstendig og å samarbeide med andre arbeider i overensstemmelse med fagetikk og yrkesetiske retningslinjer

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Ekstern klinisk veiledning i grupper eller individuelt. Bruk av video, transkripsjoner og skriftlige refleksjoner.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. Video-opptak og transkripsjon av to terapeutiske samtaler.
  2. 100 % tilstedeværelse på klinisk veiledning
  3. Utarbeide oversikt over 160 terapeutisk praksis timer
  4. Dokumentasjon på gjennomført 160 timers klinisk ekstern veiledning.

Godkjente læringsaktiviteter er gyldig i tre påfølgende semestre.

Vurderingsform

OppgaveEn oppgave i form av et refleksjonsnotat på 1500 ord +/- 10 %.

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

VurderingsuttrykkBestått/ikke bestått

Ny eksamen Ved ikke bestått eksamen må studenten utarbeide et nytt refleksjonsnotat.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler