MKS592 Masteroppgave
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Studentens skal i arbeidet med masteroppgaven utføre et selvstendig forskingsarbeid, som skal bidra til å videreutvikle kunnskapsgrunnlaget i klinisk sykepleie innenfor valgte spesialitet. I emnet utvikler studenten kritisk, analytisk tenkning og klinisk fagforståelse med aktiv bruk av teori og anerkjente forskningsmetoder. Studenten tilegner seg innsikt og kompetanse til å forstå og ta i bruk vitenskapelig litteratur og til å gjøre forskningsetiske vurderinger.
I arbeidet med masteroppgaven legges det opp til tett samarbeid med det kliniske feltet og studenten utvikler ferdigheter i å samle og håndtere data. Det avklares tidlig i studiet om studenten samler inn data selv, eller benytter tilgjengelige data fra veileders eller andres forskning. Deler av arbeidet med masteroppgaven kan gjøres andre steder i Norge eller i utlandet.
Før arbeidet med selve masterprosjektet og masteroppgaven starter må studenten utforme en prosjektplan for masterprosjektet, som tar utgangspunkt i tematikker innen spesialiteten studenten har valgt.
I etterkant av utarbeidelsen av prosjektplanen, legges det vekt på innføring i søknadsprosesser til regionale komiteer for forskingsetikk og personvernombud (PVO) (Sikt og ev. andre relevante PVO i kommuner eller helseforetak).
Prosjektplanen og masteroppgaven utarbeides i tråd med Rettleiar for masteroppgåva ved FHS.
Studenten fyller ut en veiledningsavtale og sender denne til veileder så tidlig som mulig etter forventet oppstart på masteroppgaven.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har inngående kunnskap om planlegging og gjennomføring av et forskingsprosjekt
- har avansert kunnskap om hvordan avgrense tema og utforme problemstillinger
- har innsikt i mulige finansieringskildene for helsefaglig forskning
- har inngående kunnskap om etiske prinsipper og relevante etiske retningslinjer i eget prosjekt
- har avanserte kunnskaper og faglig innsikt innen det valgte temaområdet
- kan gjøre avanserte analytiske vurderinger om relevante metodiske og teoretiske forhold
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
- kan analysere og tolke kunnskaper og resultater som oppgaven har brakt frem
Ferdigheter:
Studenten...
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig forskingsprosjekt
- kan avgrense og analysere en faglig relevant problemstilling for valgt studieretning
- kan anvende lovverket om personvern og vise varsomhet i etiske spørsmål i alle deler av forskningsarbeidet
- kan anvende vitenskapelige forskningsmetoder og analyseformer
- kan demonstrere logisk og systematisk tenkning i temaer med relevans for eget forskningsprosjekt
- kan vise varsomhet i etiske spørsmål i eget forskningsarbeid
- kan evaluere kunnskapsgrunnlaget for dagens kliniske sykepleiepraksis og iverksetter systematiske tiltak for kvalitetsforbedring
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan diskutere utfordringer og strategier ved anvendelse av ulike forskningstilnærminger og metoder
- kan vise analytiske evner og selvstendighet i bruk av forskningslitteratur og teoretiske perspektiver
- kan vurdere forskningsarbeidets overføringsverdi/generaliserbarhet
- kan ivareta og vise avansert refleksjonsnivå omkring etiske hensyn og valg, og kan anvende regelverket som gjelder forskningsetikk av relevans for egen forskning
- har avansert refleksjonsnivå med tanke på relevante forskningsetiske forhold og valg
- kan dokumentere og formidle forskningsresultater både nasjonalt og internasjonalt
- kan bidra til nytenkning gjennom forskning og formidle et selvstendig arbeid og beherske terminologi innen valgt spesialitet
Krav til forkunnskaper
De forutgående emnene innen spesialiteten, diabetes eller kardiologi, ved Master i klinisk sykepleie må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til vurdering.
Undervisnings- og læringsformer
I løpet av emnets første semester utarbeides en prosjektplan i tråd med Rettleiar for masteroppgåva ved FHS på inntil 2000 ord. Prosjektplanen skal godkjennes av veileder før arbeidet med masteroppgaven tar til.
Ressursforelesninger, mastergradsseminar, studentpresentasjoner, oppgaveveiledninger, individuelt arbeid med datamaterialet, selvstudie. Veiledning kan skje individuelt eller i gruppe. Studenten kan få inntil 12 veiledninger, hvorav fem veiledninger er obligatoriske.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan levere masteroppgaven (eksamen):
- Prosjektplan med et omfang på inntil 2000 ord. i tråd med Rettleiar for masteroppgåva ved Fakultet for helse og sosialvitenskap (FHS).
- Deltakelse på 3 masterseminarer med presentasjon av eget arbeid og gir/får opposisjon på arbeidet av medstudenter. Skriftlige manuskript innleveres i forkant av seminarene.
- Obligatorisk deltaking på til sammen 5 veiledninger på masteroppgaven inkludert prosjektplan.
Vurderingsform
Oppgave
Studentene kan velge mellom følgende alternativer når det gjelder masteroppgavens form i tråd med Rettleiar for masteroppgåva ved Fakultet for helse og sosialvitenskap (FHS):
- Artikkelmanuskript med en utdyping
- Monografi
Vurderingsutrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakter F) kan studenten levere bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt. For mer informasjon om bruk av kunstigintelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)
Mer om hjelpemidler