Språklig mangfold og argumentasjon i og med matematikk

Gruppen er opptatt av språklig mangfold i matematikkundervisningen og studerer hvordan ulike aktører resonnerer og argumenterer i matematikk. Et annet interessefelt er hvordan matematikk brukes i argumentasjon i samfunnsdebatter.

Forskergruppen undersøker samtale, kommunikasjon og argumentasjon i og med matematikk fra ulike perspektiver, der multimodalitet og språklig mangfold vektlegges. Vi studerer hvordan barn, lærerstudenter, lærere, matematikere og andre resonnerer, begrunner, argumenterer og beviser innen matematikk. Samtidig ser vi på hvordan matematikk brukes som del av argumentasjon i samfunnsmessige sammenhenger. Det innebærer også å undersøke hvordan språklig og kulturelt mangfold påvirker matematikklæring og undervisning.  Forskningen belyser hvordan møter mellom språk og kulturer kan åpne for deltakelse og bidra til danningen av kritiske, reflekterte borgere.

Forskergruppen Språklig mangfold og argumentasjon i og med matematikk er en undergruppe av forskergruppen Matematikkdidaktikk i et kritisk perspektiv.

Siste publikasjoner

2025 

Honningsvåg, T. K., & Rø, K. (2025). «Vi teikna for å vere sikre, vi». Tangenten – tidsskrift for matematikk i grunnskolen, 36(3), 2–7. 

Meaney, T., Lekaus, S., & Ferrari, E. (2025, February 4th-8th ). The connection between task design and how algebraic variables and constants are described [Paperpresentasjon]. The Fourteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME14), Bozen-Bolzano. 

Tvedt, E. E., Røsseland, M., & Drageset, O. G. (2025). How being assigned the role of initiator influences a silent student’s participation in a problem-solving group discussion. In C. K. Skott, M. Blomhøj, A. Eckert, R. Elicer, R. Herheim, B. Kristinsdóttir, D. M. Larsen, G. A. Nortvedt, P. Nyström, J. Ö. Sigurjónsson, & A. L. Tamborg (Eds.), Interplay between research and teaching practice in mathematics education. Proceedings of the Tenth Nordic Conference on Mathematics Education (pp. 377384). SMDF.  

2024 

Kasari, G. (2024). Experiencing tensions when integrating language diversity into mathematics teacher education. Studying Teacher Education, 20(3), 323–343. 

Meaney, T. & Rangnes, T. E. (2024). Introducing the role of being an advocate in mathematics teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education, 27, 809–830.   

Valenta, A., Rø, K., & Klock, S. I. (2024). A framework for reasoning in school mathematics: Analyzing the development of mathematical claims. Educational Studies in Mathematics, 116, 91–111.   

2023 

Ferrari, E., & Lekaus, S. (2023). The role of language awareness in an algebraic-thinking task. In P. Drijvers, C. Csapodi, H. Palmér, K. Gosztonyi, & E. Kónya (Eds.), Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13) (pp. 15771584). Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME. 

Ferrari, E., Lekaus, S., & Meaney, T. (2023). The complexity of task design for utilising the epistemic potential of multiple languages in developing pattern understandings. In P. Drijvers, C. Csapodi, H. Palmér, K. Gosztonyi, & E. Kónya (Eds.), Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13) (pp. 15851592). Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME. 

Fosse, T., Lode, B. & Ånestad, G. (2023). Rettferdig undervisning? Tangenten - tidsskrift for matematikkundervisning, 34(3), 3034. 

Meaney, T. & Rangnes, T. E. (2023). Possibilities for learning about mathematical argumentations using language resources of multilingual preservice teachers. In E. Baschek, M. Fetzer, R. Klose, C. Schreiber, & E. Söbbeke (Eds.) Sprachlich-kulturelle ressourcen im mathematikunterricht der primarstufe (pp. 85–106). Wissenschaftliche Texte und Medien. 

2022 

Arnesen, K. K., & Rø, K. (2022). The complexity of supporting reasoning in a mathematics classroom of shared authority. Mathematical Thinking and Learning, 1–26.   

Lekaus, S. & Lossius, M. H. (2022). Språksensitiv matematikkundervisning. Tangenten – tidsskrift for matematikk i grunnskolen, 33(3), 10–16. 

Forskningsprosjekter

 

Ledere