Arbeids- og kompetanseområde
Ansatt i lærerutdanning siden 1.8.1993 som sosiolog med særlig faglig fokus på kjønn, sosial ulikhet, global forståelse og internasjonalisering. Har hatt blant annet hatt undervisningsoppgaver knyttet til ungdomssosiologi, samfunnsfag i barnehagelærerutdanning, organisasjon og ledelse, samfunnsfagsdidaktikk, flerkulturell forståelse og global forståelse. Har dosentkompetanse i samfunnsfag og interkulturell kompetanse. Førstekompetanse i sosiologi, kjønn og ledelse, interkulturell kompetanse og ulike læringsformer. Særlig interesse for utvekslingserfaringer som norske studenter får i Zambia og zambiske studenter har fått i Norge gjennom faget Global Knowledge. Internasjonal erfaring: Feltarbeid (6 mnd + 2 mnd) og flere kortere opphold i Indonesia (Bali) i perioden 1991 - 2010. 12 kortere opphold i Namibia som rådgiver for NAMAS i samarbeid med NIED med fokus på kompetanseheving av lærere i skoler for San og Himba-elever i perioden 2005 - 2007. 40 opphold i Zambia i løpet av de siste15 år som rådgiver for utdanningsdepartementet på fådeltmetodikk i zambiske skoler, forsker, faglig veileder for norske og zambiske studenter og internasjonal koordinator. Forskningsprosjekt med University of Zambia, lærerutdanninger i Zambia og Nordplus-nettverk GIPS & GLOSS. Siste publikasjoner 2022- 2024 knyttet til dekolonialisering, makt og hvite privilegier i norsk studentmobilitet til globale sør.
Underviser i
- Global Knowledge
- Pedagogisk leiing og kulturelt mangfald
- Utdanning og bærekraft
- Samfunnsfag på GLU
- Ledelse, samarbeid og utvikling (LSU)
- Mangfold i yrkesfagsutdanninger
- Interkulturell kompetanse før/etter studentmobilitet
Forskar på
- Kultursensitive undervisningsformer
- Tverrkulturell kompetanse i norske barnehager
- Internasjonale studenters kompetanse etter et år i Norge
- Norske studenter i Zambia - en form for dannelsesreise?
- Bærekraftig utvikling og studentmobilitet
- Hvithet og studentmobilitet
- Pedagogisk ledelse
Forskargrupper
- Fleirkultur og interkulturell kommunikasjon i utdanningssystemet (FLEKS)
- Makt, ulikhet og fellesskap
- Global International Practice in South -GIPS med egen nettside: Global Intercultural Practice in the South (uit.no)
- GLOBE, Høyskolen i Innlandet
- MGUSA201, Samfunnsfag 1, emne 2 - Innføring i samfunnsfag 2, 25/26
- MGUSA301, Samfunnsfag 2, emne 1 - Fordjuping i samfunnsfag 1, 25/26
- MGUSA401, Samfunnsfag 2, emne 2 - Fordjuping i samfunnsfag 2, 25/26, emneansvarlig
- PPUA306, Skulen i samfunnet - leiing av lærings- og utviklingsarbeid i eit organisasjons- og samfunnsperspektiv, 25/26
- YFL814, Tilpassa opplæring og motivasjon i mangfaldige og fleirspråklege elevgrupper (del 1), 25/26
- YFL815, Tilpassa opplæring og motivasjon i mangfaldige og fleirspråklege elevgrupper i yrkesfaglege utdanningsprogram (del 2), 25/26
Publikasjonar
-
Kritiske perspektiv på makt og majoritetsdiskursar i utdanning -innblikk frå eit spesialnummer
-
Power and majority discourses in education – critical perspectives
-
Studentmobilitet for kvalitet i norsk høyere utdanning: Hva kan vi lære av stemmer fra Zambia og Tanzania?
-
Beyond exceptionalism: Decolonising the Nordic educational mindset
-
Lærer i en globalisert verden. Langtidseffekt på internasjonal praksis og læreres profesjonelle utvikling