Jente i rød t-skjorte sitter med hodetelefoner på ørene og prater inn i en mikrofon som er knyttet til en pc.

Digital kompetanse i kulturskolen

Vidareutdanning på bachelornivå

Ønsker du å bli en del av fremtidens kulturskole med fokus på innovasjon og kreativ bruk av teknologi? I denne videreutdanningen gir vi deg som er kulturskolelærer verktøyene og kunnskapen du trenger for å integrere digitale løsninger i din undervisning.

Nettstudium

Hopp til

    Søk studieplass

    Opptakskrav og søknad

    Opptakskrav

    Generell studiekompetanse

     

    Studienummer 8969

    Hvordan søke:

    • Logg inn i Søknadsweb
    • Velg opptak "Videreutdanning og halvtårsstudium"
    • Så velger du "Videreutdanning vår"
    • Velg studiet du vil søke på fra listen (se studietypenummer over).
    • Trykk på "Legg til" og "Send inn søknad"
    • Last opp dokumentasjon på at du dekker opptakskravet
    • Trykk "Neste" for å gjøre ferdig søknaden.

    Om å søke opptak til HVL

    Hvorfor studere digital kompetanse i kulturskolen?

    Digitale verktøy og arbeidsmåter, som for eksempel digitalt lydarbeid, digital fortelling, podkast, foto- og videobehandling, animasjon og medieproduksjon, åpner opp nye muligheter for kreativitet og kunstneriske uttrykk.

    Ved å studere digital kompetanse i kulturskolen vil du bedre forstå hvordan rammene for kulturskolen endrer seg i digitale omgivelser. Du vil også lære hvordan digital teknologi, digitale læremidler og digitale læringsressurser kan bidra til å støtte dine elevers læringsprosesser og hvordan dette forbereder dem på en digital fremtid.

    Hva lærer du og hvordan er studiet bygd opp?

    Studiet består av to emner på 7,5 studiepoeng, som kan tas hver for seg eller sammenhengende som 15 studiepoeng. Det legger UDIR sitt rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) til grunn, og ser særlig på hvilken betydning digital teknologi har for kulturskoler og liknende tilbud. De to emnene i studiet er:

    Profesjonsfaglig digital kompetanse i kulturskolen (Vår 2025)
    Dette emnet har særlig vekt på ledelse av digitalt støttet læring. Tema er blant annet grunnleggende digitale ferdigheter, etikk og digital dømmekraft i en kulturskolekontekst.

    Profesjonsfaglig digital kompetanse i egen kulturskolepraksis (Høst 2025)
    I dette emnet legger vi opp til utforskende og praktisk bruk av digitale verktøy i kulturskolen. Innholdet vil derfor være knyttet til din egen faglige praksis. 

    Målgruppe

    Lærere og andre som er tilknyttet en kulturskole.

    Praktisk informasjon

    Undervisningsform

    Undervisningen tar form som synkrone og asynkrone forelesninger på nett. 
    Det blir lagt vekt på veiledning, diskusjoner, øvingsoppgaver, presentasjoner og hverandrevurdering. 

     

     

    Datoer for nettsamlinger

    Nettsamlinger våren 2025, kl. 09.00–12.00:

    9. januar
    10. januar
    7. februar
    19. februar
    21. mars
    10. april
    11. april

    Eksamensperiode 5. mai – 12.mai, se emnebeskrivelsen for vurderingsform.

    Anbefalt forkunnskap

    Det anbefales at du er kulturskolelærer eller har annen erfaring med arbeid i kunst- og kultursektoren. 

     

    Pensum

    Du vil få informasjon om pensum når kurset starter. 

    Eksamensform

    Digital muntlig eksamen.

    Hvorfor ta mer utdanning?

    Et arbeidsliv i rask endring, er en viktig årsak til at mange skaffer seg mer faglig tyngde. Her deler vi noen flere fordeler, som etter- og videreutdanning kan gi:

    • Ny oppdatert faglig kunnskap.
    • Praktiske ferdigheter innenfor ditt nåværende fagområde, eller et helt nytt fagfelt.
    • Personlig utvikling.
    • Muligheter for nettverksbygging.
    • Et forhandlingskort i fremtidige lønnsforhandlinger.
    • Muligheter for opprykk i stillingskategori.
    • Muligheter for mer ansvar eller nye oppgaver på jobb.

    Andre interessante studietilbud

    Se oversikt over alle våre videreutdanninger og kurs