Hopp til innhald

ID3-329 Personlig trener (PT)

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

  • Coaching
  • Salg og markedsføring
  • Treningslære
  • Spotting
  • Etikk
  • Treningsplanlegging
  • Ulike timer/organisering relatert til PT

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap om ulike treningsmetoder og prinsipp innenfor styrke-, utholdenhet- og bevegelighetstrening
  • har kunnskap om ulike måter å markedsføre seg selv som personlig trener
  • har kunnskap om sentrale moment innen coaching, eksempelvis motivasjon og kommunikasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike spottingteknikker
  • kan reflektere over ulike etiske dilemma en kan komme opp i som personlig trener
  • behersker ulike styrke-, utholdenhets- og bevegelighetsøvelser og er et godt øvelsesbilde
  • kan anvende den faglige kunnskapen til å lage individuelle treningsplaner for ulike kunder
  • kan analysere og forholde seg kritisk til fagstoff innenfor fagfeltet 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre enkel testing innenfor kroppssammensetning, styrke-, utholdenhet- og bevegelighetstrening
  • kan gjennomføre kartlegging av kunden gjennom samtale, observasjon og kroppsholdningsanalyse
  • kan gjennomføre PT timer med lite utstyr

Krav til forkunnskaper

Årsstudium i idrett eller tilsvarende.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesinger, oppgaver og praktiske timer i treningsstudio. Teori blir knyttet til praktiske aktiviteter. Studentene skal planlegge og gjennomføre ulike praktiske oppgaver. Studentene skal øve på alle de ulike momentene i personlig trener rollen.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Oppfylle krav i sammenheng med obligatorisk oppmøte
  • Godkjent caseoppgaver, både teoretisk planlegging og praktiske instruksjonsoppgaver

Vurderingsform

Individuell praktisk metodisk eksamen med munnlig eksaminasjon, en time. Gradert karakter (A-F).

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler