MGBPP501 Profesjonsrettet pedagogikk 2, emne 1 - Metode og vitenskapsteori i profesjonsrettet pedagogikk
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Profesjonsrettet pedagogikk (emne 3) utforsker og analyserer hvordan lærere kan bruke kvalitative og kvantitative prinsipper for forskning for å skape gode undervisningsopplevelser og god læring. Emnet utvikler læreres pedagogiske profesjonskunnskap på bakgrunn av et vitenskapelig kunnskapsgrunnlag.
Gjennom kritisk, empirisk vitenskapsmetodologi har emnet til hensikt å vise hvordan man kan forske på pedagogiske handlinger for å forstå hva som støtter eller hindrer god undervisningspraksis. Gjennom emnet undersøkes hva det vil si at en teori er deskriptiv, analytisk og forklarende, sammenlignet med teori som er normativ.
Gjennom introduksjon til vitenskapsteori og forskningsmetode, legger emnet grunnen for den vitenskapelige forankringen av studentene sitt eget masterprosjekt, og for at en senere kan utvikle god undervisning gjennom forskningsstøtte. Studentene gjøres kjent med praksisrelevante vitenskapstradisjoner, og hvilken følger dette får for eget forsknings- og utviklingsarbeid. I tillegg til å studere sentrale vitskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger, orienterer studentene seg i forskning som har relevans for eget masterprosjekt.
Emnet gir innsikt i hvordan vi gjennom fokus på aktuelle problemstillinger for praksisfeltet tilnærmer oss gjennom forskning. Sentrale problemstillinger er: Hvordan kan man planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsmodeller? Hva innebærer å være en profesjonell lærer? Hvordan legge til rette for en inkluderende undervisning i en mangfoldig skole? Hvordan støtter/hindrer utdanningspolitikk lærerarbeid?
Faget er delt inn i to deler:
Første del (omtrent 1/3 av emnet) for studenter med 30 sp profesjonsrettet pedagogikk (modul 1 og 2):
- Modulen vil tekke linjer fra modul 1 og 2 til masterfaget og plassere relevant tematikk inn i en vitenskapsteoretisk og metodisk ramme. Relevant pedagogisk forskning blir vektlagt med tanke på eget masterprosjekt.
Første del (omtrent 1/3 av emnet) for studenter med 60 sp pedagogikk uten emne 1 og 2 i profesjonsrettet pedagogikk:
- Modulen vil gi en innføring i sentrale grunnbegrep i profesjonsrettet pedagogikk med vektlegging på å se disse i lys av praksisrelevant vitenskapsteori og metode.
Fagets innhold gjenspeiles gjennom introduksjon i:
- Praksisorientert og skolerelevante forskningsdesign
- Kvalitative og kvantitative metoder relevant for forskning i skolen og i læreryrket
- Operasjonalisering av forskningsdesign, problemstillinger og kvalitetskriterier for forskningsarbeider
- Etiske problemstillinger innenfor pedagogisk forskning
- Akademiske teksttradisjoner og tekstformer
Læringsutbytte
Ved fullført studium skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal ha kunnskap og forståelse når det gjelder:
- sentrale vitenskapsteoretiske tema og tradisjoner i pedagogisk forskning
- praksisrelevante kvantitative og kvalitative forskningsmetoder
- etiske problemstillinger innenfor pedagogisk forskning
- argumentasjon og retorikk og ulike sjangre og typer akademisk tekst
- sentrale pedagogiske problemstillinger, forskningstradisjoner og skrivekonvensjoner
Ferdigheter
Studenten kan anvende kunnskap med hensyn til
- grunnleggende vitenskapstradisjoner og diskusjon av relevante retninger innenfor disse
- valg av vitenskapstradisjon og metodeformulering og vurdering av konsekvenser for gjennomføring av forskningsarbeid
- lesing og vurdering av vitenskapelig litteratur (knyttet til forskningsfeltet)
Generell kompetanse
Studenten kan anvende kunnskap og ferdigheter i forhold til
- å søke og å velge ut relevant forskningslitteratur knyttet til eget forskningstema
- å redegjøre ulike typer forskningsdesign med relevans for arbeidet med masteroppgaven
- å formulere egne forskningsspørsmål og problemstillinger, og skrive en egen forskingsbasert tekst
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
MGBPP101: Pedagogikk og pedagogiske handlinger
MGBPP102: Profesjonsrettede pedagogiske handlinger
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gjennomføres ved forelesninger , seminar og kollokviegrupper. Studenter presenterer egenprodusert tekst i forhold til emnet.
Obligatorisk læringsaktivitet
- En skriftlig obligatorisk læringsaktivitet knyttet til første del
- En muntlig læringsaktivitet knyttet til andre del
- Prosjektbeskrivelse for masteroppgave
De obligatoriske læringsaktiviteter må være fullført innen fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Mappevurdering basert på prosessoppgaver underveis i emnet. Mappen skal ha relevans for masteroppgaven. 6000 ord +/- 10%.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler