MGUMU502 Musikk 3, emne 2 - Kunstfagdidaktisk utviklingsarbeid
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet har hovedvekt på skapende og utøvende aktiviteter, og studentens egenutvikling er en vesentlig komponent i emnet. Fokus rettes mot hvordan elevers egne uttrykk kan tas i bruk og utvikles i musikkundervisningen og i tilrettelegging av musikalske prosesser og produkt for og med elever.
Læringsutbytte
En student som har fullført emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Har avansert kunnskap om estetiske læreprosesser, kreativitetsutvikling, prosjektarbeid og dramaturgi i møte med elevers musikkutøvelse, musikkskaping, musikkopplevelse og kulturforståelse på mellom- og ungdomstrinnet.
- Har inngående kunnskap om musikalsk klasseledelse og praktiske estetiske arbeidsformer for elever på trinn 5-10
Ferdigheter
Studenten
- Kan forholde seg til mellom-og ungdomstrinnselevers musikkulturelle kontekster, og kan anvende musikkpedagogisk litteratur omkring dette emnet på en kritisk og reflektert måte
- Kan lede praktiske musikk- og kunstdidaktiske prosjekter i samarbeid med andre, for eksempel i kunstner/lærersamarbeid
- Kan videreutvikle sine musikalske og fagdidaktiske ferdigheter og reflektere over egen øving og lærerferdighet
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere kritisk over kunstdidaktiske praksiser i skole og samfunn
- Kan bruke fagspesifikke begreper og perspektiver til å analysere og drøfte problemstillinger og empirisk materiale om grunnskolens musikkpedagogiske og kunstneriske fag- og forskningsfelt
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Musikk 1 og 2 (60 sp) i syklus 1, eller tilgrensende.
Undervisnings- og læringsformer
Verksted- og prosjektarbeid, egenøving, veiledning i skapende og utøvende aktiviteter, samspillsaktiviteter, forelesninger og analyse- og refleksjonsoppgaver.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Det er obligatorisk deltakelse i seminar, forskjellige former for ferdighetstrening og arbeid i grupper. Fraværsgrense er 20%.
- Loggføring av arbeidsprosess og dokumentasjon av musikalsk og praktisk musikkdidaktisk arbeid.
- Performativt gruppearbeid med kunstneriske og musikkdidaktiske element.
Obligatoriske læringsaktiviteter vurderes til godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske læringsaktiviteter må være gjennomført til fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen. Godkjente obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i to semestre etter godkjenning.
Vurderingsform
Mappevurdering. I studentens vurderingsmappe inngår et utvalg av emnets obligatoriske skriftlige og praktiske læringsaktiviteter som dokumenterer studentens faglige utvikling over tid. Det går fram av semesterplanen hvilket arbeid som kan danne grunnlag for mappevurdering.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ved ikke bestått vurderingsmappe, skal det leveres en omarbeidet vurderingsmappe til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler