Hopp til innhald

BØA119 Danning og akademisk håndverk

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Dannelse gjennom utdannelse bidrar til klok bruk av kunnskap. Emnet Dannelse og akademisk håndverk er et innføringsemne og studentens første møte med Høgskolen på Vestlandets faglige og sosiale fellesskap. Den profesjons- og arbeidslivsretta høyskolen bygger på samspill, bærekraft og nyskaping.

Emnet fremmer perspektiv og teorier som øker forståelsen av globaliseringen i samtiden og gir grunnlag for å mestre sammensatte uforutsatte utfordringer. Innføringsemnet retter oppmerksomheten mot bærekraft og vårt felles globale ansvar både for dem som lever i dag og dem som kommer etter oss. Emnet bidrar til å stimulere studenten til å være aktiv og nysgjerrig, til å ta ansvar for egen læring og til å utvikle evnen til nyskaping.

Emnet sikter mot å utvikle studentene sin kunnskap om ulike profesjoner og fag sin forståelse av og refleksjon over kunnskap og etikk. Dette blir sett i forhold til utdannelse og bærekraft. Emnet legger til grunn at vitenskapelig arbeid blant annet er et akademisk håndverk. Informasjonskompetanse og skriving av tekster utgjør deler av dette håndverket, og emnet gir grunnleggende opplæring. Ved bruk av akademiske arbeidsmåter blir man kjent i og tar del i byggingen av kunnskapens hus. Håndverket setter en i stand til å kunne vurdere og dokumentere informasjonskjelder, og til å utvide og utdype kunnskap. Håndverket gjør en i stand til å skrive akademiske tekster.

Dannelse er det som mennesket prøver å gjøre av seg selv i et samfunn. Dannelse gjør det mulig å takle den historiske situasjonen. Kunnskaper, holdninger og adferd hjelper mennesket å leve på en meningsfull måte i og med verdenen. Dannelse er det som tillater det siviliserte, bærekraftige og frie samfunnet å eksistere.

Utdannelse er menneskets formidling og tilegning av kunnskap, ferdigheter og evner. Slik blir individet i stand til å delta i arbeidsprosesser. Utdannelse bygger menneske og samfunn.

Bærekraft-begrepet omfatter et bevaringsperspektiv, men har også i seg ønske om nyskaping og utvikling. Bærekraften står på tre likestilt pilarer: økologisk bærekraft, økonomisk bærekraft og sosio-kulturell bærekraft.

Emnet foregår i det første semestret av studiet og skjer i samspill med studenter og faglig og administrativt ansatte. Innføringsemnet har en felles del som utgjør 5 studiepoeng og en fagspesifikk utdannelsesdel på 2,5 studiepoeng. Delen som er felles og utdannelsesdelen utgjør en integrert enhet.

Innholdet i emnet er: etikk, vitenskapsteori, vitenskapelige metoder, bærekraft, akademisk skriving, informasjonskompetanse, kjeldebruk, kommunikasjon, samarbeide og profesjonshistorie.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

  • kjenner til hovedlinjene i diskusjonen om bærekraftig utvikling i det globale samfunnet
  • har kunnskap om vitenskapelige arbeidsmetoder og forskningsbasert kunnskap
  • har kunnskap om relevansen av profesjonell kompetanse og om forholdet mellom teori og praksis i egen profesjon eller eget fagområde
  • har kunnskap om forholdet mellom profesjonell kompetanse, arbeidsliv, og samfunn i samtid og fortid
  • har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid
  • har kunnskap om etikk

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan reflektere over sentrale problemstillinger innenfor eget fagområde og innenfor vitenskapene generelt
  • kan identifisere og reflektere over sentrale etiske problemstillinger og dilemma
  • kan finne, vurdere, og bruke ulike kunnskapskilder og digitale verktøy i egen kunnskapsbygging
  • kan utvikle, revidere, og ferdigstille en faglig tekst som tilfredsstiller de akademiske kravene

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver som strekker seg over tid, både alene og som deltaker i en gruppe
  • kan formidle sentralt fagstoff og diskusjoner om bærekraft og være kritisk til eget fagområde og til vitenskapene generelt

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Det blir benyttet studentaktive læringsformer og en omvendt klasserompedagogikk med digitale ressurser i emnet i Canvas.

Undervisnings- og læringsformene vil variere mellom ressursforelesninger og aktiviteter som fremmer refleksjon og gruppetilhørighet. Det blir gitt veiledning.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten får framstille seg til eksamen i emnet:

  • Individuelt refleksjonsnotat knyttet til bærekraft og/eller egen profesjon og eget fagområde.
  • Digitalt kurs i informasjonskompetanse for å kunne finne, vurdere, og bruke ulike kunnskapskilder og digitale verktøy i egen kunnskapsbygging.
  • Deltakelse i gruppearbeid med veiledning knyttet til å kunne formidle sentralt fagstoff, diskusjoner om bærekraft, samt refleksjon omkring eget fagområde og til vitenskapene generelt.

Ved fravær fra obligatoriske læringsaktiviteter gjelder samme regler som for fravær i praksis jf. forskrift om studium og eksamen ved HVL.

Vurderingsform

Skriftlig gruppeoppgave: 1500 ord (+/- 10%)

Vurderingsuttrykk: Bestått eller ikke bestått

Ny eksamen: Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere omarbeidet versjon senest ved utgangen av påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • NABP1003 - Danning og akademisk handverk - Sjømannskap - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • BARN110 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • BIO101 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • ERG110 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • FYS110 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • IDF100 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • LUPEKI101 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • LUPEM101 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • RAD110 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • SA597 - Danning og akademisk handverk - historie - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • SAB110 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • SO110 - Danning og akademisk handverk - sosiologi - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • SOS110 - Danning og akademisk handverk - Sosiologi - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • SYKB110 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • SYKDB110 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • SYKDES110 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • SYKDF110 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • SYKDH110 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • SYKF110 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • SYKS110 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • SYKH110 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • VPD110 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • VPL110 - Danning og akademisk handverk - Reduksjon: 5 studiepoeng