Hopp til innhald

MGUSP501 Spesialpedagogikk 2, emne 1 - Design av masterprosjekt

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet gir en fordypning i spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt. Studentene skal utvikle en faglig og vitenskapsteoretisk forståelse, kritisk refleksjon over teori, forskning og praksis, og innsikt i forskningsmetoder og etikk av relevans for det spesialpedagogiske feltet, samt for eget masterprosjekt. Spesialpedagogiske tema bearbeides i en prosess som skal resultere i en forskningsbasert prosjektskisse med design for egen masteroppgave.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har teoretisk og forskningsbasert kunnskap innen aktuelle spesialpedagogiske temaområder
  • har innsikt i forskningsmetode og forskningsetiske problemstillinger av særlig betydning for spesialpedagogisk forskning og egen masteroppgave
  • har kunnskap om samfunnsaktuelle spesialpedagogiske problemstillinger
  • har innsikt i utfordringer og muligheter knyttet til bærekraft i spesialpedagogiske praksiser

Ferdigheter

Studenten

  • har evne til kritisk refleksjon og å kunne analysere ulike spesialpedagogiske retninger og tiltak
  • kan fremme forskningsbaserte spesialpedagogiske tiltak og strukturer som fremmer elevers faglige og sosiale læring i tverrfaglige samarbeid
  • kan planlegge selvstendige forsknings- og utviklingsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer
  • har utviklet god profesjonsfaglig digital kompetanse og kan anvende denne i presentasjon av eget prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • har tilegnet seg kompetanse som gir trygghet og kreativitet for å sikre elevers rettigheter, utvikle elevers potensiale og skape bedre vilkår for elevers læring
  • skal være nytenkende innen det spesialpedagogiske fagområdet
  • kan formidle og drøfte spesialpedagogiske problemstillinger muntlig og skriftlig

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført og bestått de spesialpedagogiske emnene på Syklus 1.

Undervisnings- og læringsformer

Det vil bli benyttet varierte og studentaktive arbeidsformer.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Skrive en litteraturgjennomgang av 7-10 fagfellevurderte forskningsartikler
  • Vise profesjonsfaglig digital kompetanse i muntlig presentasjon av forskningsgjennomgangen
  • Presentere utkast til prosjektskisse for eget masterprosjekt
  • I all undervisningen i emnet legges det opp til studentaktivitet i forskjellige former. Tilstedeværelse og aktivt engasjement i undervisningen er derfor en del av de obligatoriske læringsaktivitetene

Obligatorisk læringsaktivitet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Alle skriftlige og muntlige fremstillinger av prosjektskisse og utkast til mappeeksamen må være levert innen fastsatte frister og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Ikke godkjent prosjektskisse kan leveres i bearbeidet versjon for ny godkjenning innen fastsatt frist, men senest 3 uker før eksamensperioden begynner.

Vurderingsform

Mappeeksamen, der mappen skal inneholde følgende element:

  • En skjematisk oversikt over 7-10 fagfellevurderte forskningsartikler med relevans for eget masterprosjekt
  • Prosjektskisse

Mappen skal ha et omfang på til sammen 3000 ord +/- 10%.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ved ikke bestått kan det leveres forbedret versjon av mappen til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler