Jente står foran en tavle. På tavlen er det regnestykker i matematikk.

Inkluderende matematikkundervisning

Vidareutdanning på bachelornivå

Er du matematikklærer og ønsker mer kompetanse når det kommer til å avdekke eventuelle læringsvansker og hjelpe lavtpresterende elever med å koble seg på matematikkundervisningen igjen? I denne videreutdanningen lærer du ulike undervisningsmetoder som vil kunne favne alle elever i en klasse, både de som strever med matte og de som mestrer faget.

Nettstudium

Hopp til

    Søk studieplass

    Opptakskrav og søknad

    Opptakskrav

    Fullført lærerutdanning  (grunnskole-/allmennlærer, faglærer, barnehage-/førskolelærer eller praktisk-pedagogisk utdanning) 
    og 30 studiepoeng i matematikk. Du må være tilsatt i grunnskolen som matematikklærer.

    Du må også dokumentere ansettelse og undervisning i matematikk i grunnskolen.

    Studietypenummer: 8531

    Hvordan søke:

    • Logg inn i Søknadsweb
    • Velg opptak "Lærer, barnehagelærer og tolking"
    • Så velger du "Videreutdanning" 
    • Velg studiet du vil søke på fra listen.
    • Trykk på "Legg til" og "Send inn søknad"
    • Last opp dokumentasjon på at du dekker opptakskravet
    • Trykk "Neste" for å gjøre ferdig søknaden.

    Viktig informasjon om søknad, frister og dokumentasjon

     

    Om å søke opptak til HVL

    Hvorfor studere inkluderende matematikkundervisning?

    Lavtpresterende elever i matematikkfaget er en stor utfordring i skolen. For elevene som presterer lavt er det avgjørende at de får rett hjelp slik at de bedre kan mestre faget matematikk, men også håndtere og forstå situasjoner i dagliglivet som bygger på matematisk kompetanse.

    I denne videreutdanningen vil du lære undervisningsmetodikk som favner hele klassen. Vi vil fokusere på systemnivå i klassen, og hvordan du som er lærer kan gjøre grep for hele klassen, slik at alle elevene dine har utbytte av undervisningen innenfor den ordinære læreplanen.

    Hva lærer du?

    Etter å ha gjennomført denne nettbaserte videreutdanningen vil du blant annet: 

    • Ha kunnskap om hva lavtpresterende elever i matematikk er, årsaker til fenomenet og hvordan det kommer til uttrykk hos elever.
    • Ha kunnskap om forskjellen mellom elever med matematikkvansker og lavtpresterende elever.
    • Ha kunnskap om hvilke tiltak som kan gjennomføres for å hjelpe elever som strever med matematikk, og hvordan du kan forebygge at elever presterer lavt i matematikkfaget.
    • Ha kunnskap om ulike undervisningsmetoder som kan inkludere alle elevene i klassen.
    • Ha innsikt i hvordan det er for elever å streve med matematikk eller ha lite utbytte av undervisningen.

    Les mer om emner og eksamen her.

    Målgruppe

    Denne videreutdanningen er i hovedsak rettet mot deg som er matematikklærer i grunnskolen, men kan også være relevant for andre som underviser i matematikk.

    Praktisk informasjon

    Undervisningsform og nettøkter

    Undervisningen er asynkron (opptak på nett) og med veiledning i sann tid etter avtale.

    Det vil være et synkront oppstartsmøte torsdag 13. august 2026 kl. 16-17.

    Opplegget inneholder forelesninger på video, podcast, nettdiskusjoner, arbeid med oppgaver (individuelt og i studiegrupper), studentpresentasjoner og respons på medstudenters faglige bidrag.

    Faglærere og studenter samarbeider via læringsplattformen Canvas.

    Arbeid med egne elever i matematikk gjennom studieåret er også en viktig del av studiet.

    Anbefalt forkunnskap

    Erfaring som matematikklærer i norsk skole.

    Pensum

    Nortvedt, G. A. (2018). «Det er et verktøy, ikke sant, for oss» - Erfaringer fra fire gjennomføringer med kartleggingsprøver i regning 2014 - 2017.
    Acta didactica Norge, 12(4), 8-. https://doi.org/10.5617/adno.6383 - Jørgen Smedsrud. (2014).
    Evnerike barn – en pedagogisk og spesialpedagogisk utfordring. Spesialpedagogikk. https://utdanningsforskning.no/artikler/2014/evnerike-barn--en-pedagogisk-og-spesialpedagogisk-utfordring/ - Elise Klaveness (1973-) (redaktør). (2019).
    101 grep for å aktivisere elever i matematikk : matematikkdidaktikk i teori og praksis (1. utgave). Fagbokforlaget. - Karlsen, L. (2023).
    Tenk det! : utforsking, forståelse og samarbeid - elever som tenker sjæl i matematikk (2. utgave). Cappelen Damm akademisk. - Liljedahl, P., & Laura Wheeler (illustratør). (2023).
    Å bygge tenkende klasserom i matematikk : 14 praksiser for bedre læring (1. utgave). Cappelen Damm akademisk.

    Hvorfor ta mer utdanning?

    Et arbeidsliv i rask endring er en viktig årsak til at mange skaffer seg mer faglig tyngde. Her deler vi noen flere fordeler som etter- og videreutdanning kan gi:

    • Ny oppdatert faglig kunnskap.
    • Praktiske ferdigheter innenfor ditt nåværende fagområde, eller et helt nytt fagfelt.
    • Personlig utvikling.
    • Muligheter for nettverksbygging.
    • Et forhandlingskort i fremtidige lønnsforhandlinger.
    • Muligheter for opprykk i stillingskategori.
    • Muligheter for mer ansvar eller nye oppgaver på jobb.

     

    Andre interessante studietilbud 

    Se oversikt over alle våre videreutdanninger og kurs