Opptakskrav og søknad
Opptakskrav
- Bachelorgrad
- Minimum 2 års arbeidserfaring
Rangering
Hvis det er flere søkere enn studieplasser, så prioriteres søkere som har dokumentert at de inngår i et kommunalt eller interkommunalt samarbeid der minst to søker opptak på emnet, og at arbeidsgiver betaler for studiet.
Dernest prioriteres søkere som har dokumentert at arbeidsgiver betaler for studiet.
Her finner du skjema der arbeidsgiver kan bekrefte overnevnte. [Lenke til skjema kommer]
Om å søke opptak til HVL
Hvorfor studere vern for risikoutsatte voksne og TryggEst-modellen?
TryggEst-modellen er utarbeidet av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) i samarbeid med Helsedirektoratet, Politidirektoratet og KS. Modellen inneholder forslag til organisering av det lovpålagte arbeidet med å forebygge, avdekke og håndtere vold, overgrep og omsorgssvikt i kommuner, samt verktøy som kan brukes i dette arbeidet.
Målet er å bidra til å forebygge, avdekke og håndtere vold, overgrep og omsorgssvikt overfor voksne mennesker som er i livssituasjoner der de har redusert mulighet til å beskytte seg selv. Forhold som kan bidra til slik risikoutsatthet er blant annet høy alder, demens, rusbrukslidelser, ulike former for nedsatt funksjonsevne, somatisk sykdom, minoritetsbakgrunn, og kombinasjoner av disse.
I et samfunn med økende kompleksitet og sårbarhet trenger kommunene mer enn gode intensjoner. Videreutdanningen i vern for risikoutsatte voksne gir deg og ditt team kompetanse til å omsette TryggEst-modellen til praksis.
Hva lærer du?
I videreutdanningen tilegner du deg grunnleggende kunnskaper knyttet til å bygge opp, drive, evaluere og videreutvikle tverretatlige kommunale eller interkommunale samarbeid med mål om å forebygge, avdekke og håndtere vold, overgrep og omsorgssvikt med utgangspunkt i TryggEst-modellen. Du vil også lære om ledelse og kvalitetsforbedringsarbeid på et teoretisk og praktisk nivå.
Målgruppe
Kommunalt ansatte som er involvert i arbeid mot vold, overgrep og omsorgssvikt basert på TryggEst-modellen, eller skal i gang med det. Emnet er særlig innrettet mot kommunale eller interkommunale team på 2-3 personer. men er også aktuelt for ansatte på barnehus eller krisesentre.
Undervisningsform
Emnet er organisert med tre nettbaserte samlinger, som hver går over to påfølgende dager. Samlingene legges opp i en veksling mellom forelesninger, gruppearbeid og plenumsdiskusjoner.
Mellom samlingene vil det være individuelt egenarbeid med pensum, det obligatoriske e-læringskurset, og gruppearbeid knyttet til eksamensoppgaven.
Både gruppearbeid, plenumsdiskusjoner og eksamen legges opp slik at gruppene får anledning til å analysere utfordringer og utvikle løsninger i sin egen prosess med å bygge opp, drive, evaluere og videreutvikle samarbeid med utgangspunkt i TryggEst-modellen. I forbindelse med gruppearbeid vil gruppene dele utfordringer, løsninger og refleksjoner i plenum, slik at alle kan lære av hverandre.
Samlingsdatoer
Vi kommer tilbake med mer informasjon om samlingsdatoer.
Anbefalt forkunnskap
Pensum
Du vil motta informasjon om pensum når studiet starter.
Se oversikt over alle våre videreutdanninger og kurs


