Digitale ressurser i matematikkundervisning
Gruppen har fokus på hvordan digitale læremidler kan bidra til at barnehagebarn og elever lærer matematikk og utvikler positive holdninger til faget.
Det søkes særlig innsikt i hvordan visualiseringer og animasjoner, dynamiske muligheter i geometri og funksjoner, koding og programmering, kan bidra til dypere matematisk forståelse.
Gruppens fokus på digital kompetanse er knyttet til kreative, skapende og utforskende tilnærminger til matematikken, og rollen kunstig intelligens kan spille i dette.
Forskergruppen Digitale ressurser i matematikkundervisning er en undergruppe av forskergruppen Matematikkdidaktikk i et kritisk perspektiv.
Utvalgte publikasjoner
2025
Hauge, I. O. & Rekstad, M. (2025). Bruk av kunstig intelligens i matematikkundervisning. I E. Elstad & K. Korbøl (Red.), Kunstig intelligens i skolen (s. 167–183). Fagbokforlaget.
Meaney, T., Severina, E., Undheim, M., & Granone, F. (2025). Defining professional digital competence of early childhood teachers working with mathematics. Nordisk barnehageforskning, 22(2), 241-259.
Piedra Moreno, D. P., Meaney, T. & Herheim, R. (2025). Processes of recontextualizing a curriculum reform into mathematics teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education.
Rekstad, M., Herheim, R. & Nordby, S. K. (2025). Categorising types of programming in mathematics education. I C. K. Skott, M. Blomhøj, A. Eckert, R. Elicer, R. Herheim, B. Kristinsdóttir, D. M. Larsen, G. A. Nortvedt, P. Nyström, J. Ö. Sigurjónsson & A. L. Tamborg (Red.), Interplay between research and teaching practice in mathematics education: Proceedings of NORMA24, The tenth Nordic Conference on Mathematics Education (s. 305–312). Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning – SMDF.
Skott, C. K., Blomhøj, M., Eckert, A., Elicer, R., Herheim, R., Kristinsdóttir, B., Larsen, D. M., Nortvedt, G. A., Nyström, P., Sigurjónsson J. Ö., & Tamborg A. L. (2025). Interplay between research and teaching practice in mathematics education: Proceedings of NORMA24, The tenth Nordic Conference on Mathematics Education. Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning – SMDF.
2023
Herheim, R. (2023). On the origin, characteristics, and usefulness of instrumental and relational understanding. Educational Studies in Mathematics, 113, 389–404.
Herheim, R., Rangnes, T. E., Rø, K. & Smestad, B. (2024). Master i matematikkdidaktikk. Fagbokforlaget.
Kaufmann, O. T., Maugesten, M., & Meaney, T. (2023). The professional identities of prospective mathematics teachers who teach through programming. Journal of Mathematics Teacher Education, 1-15.
Meaney, T., Severina, E., Gustavsen, M., Hoven, C.S., & Larsen, S.B. (2023). Mathematical and Computational Thinking in Children's Problem Solving with Robots. I H. Palmér, C. Björklund, E. Reikerås & J. Elofsson (Red.), Teaching Mathematics as to be Meaningful–Foregrounding Play and Children’s Perspectives: Results from the POEM5 Conference (s. 97–118). Springer Cham.
Steffensen, L., Hauge, K. H. & Herheim, R. (2023). Etisk tenkning og programmering. Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning, 34(2), 32–38.
2022
Forsström, S. E. & Herheim, R. (2022). Digital technology in mathematics education – more than a tool. I J. Hodgen, E. Geraniou & F. Ferretti (Red.), Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12) (s. 2725–2732). Free University of Bozen-Bolzano, Italy and ERME.
Pågående forskningsprosjekter
Forskergruppeleder
Medlemmer
Stipendiater
- Tor Inge Vethe
- Mona Karbaschi Vee