Førsteamanuensis

Hilde Birgitte Hjertager Lund

Arbeids- og kompetanseområde

Jeg er utdannnet sosialantropolog og har en Cand.polit. grad fra Universitetet i Bergen med fagene psykologi, ledelse, pedagogikk (PPU)  og veiledningspedagogikk og har en doktorgrad i utdanning fra Høgskulen på Vestlandet.


Jeg har arbeidserfaring fra flyktningtjeneste, barnevern, grunnskole, voksenopplæring og høyere utdanning. Forskninginteressene mine er kulturelt mangfold, utdanning og ledelse. Doktorgradprosjektet mitt har tittelen "Ledelse i møte med kulturelt mangfold i barnehagen".

Underviser i
  • PEL312 - Pedagogikk og elevkunnskap (GLU)
  • LSU1 - Ledelse, samarbeid og utviking (BLU)
  • BLUBACH - Bacheloroppgaven på barnehagelærerutdanningen
  • MGBUB101-Teoretiske perspektiv på utdanning og bærekraftig utvikling i Afrika
  • MPUV504 Vitskapsteori og metode

  • MPUV - Master i praktisk utdanningsvitenskap - Ledelse og organisasjon 

  • MGUSA101 - Samfunnsfag 1
Forskar på
  • barnehage
  • ledelse
  • samfunnfag
  • kulturelt mangfold
  • Utdanning
  • utdanningsledelse
  • makt
  • kulturell kapital
  • minoritetsforeldre
Forskargrupper

Publikasjonar

  • Foreldresamarbeid og mangfold

    Krieken Laski, Alona, Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2023)
  • Difference, equality and diversity. Pedagogical Leaders’ Leadership Practice and Diversity Constructs, and Refugee Parents Experience encountering the kindergarten"

    (2022)
  • "Gjennom forskerens blikk"-Metodiske utfordringer og muligheter med deltakende observasjon i studier av barnehageledelse

    (2022)
  • Pedagogisk ledelse i kulturelt mangfoldige barnehager- Profesjonsutvikling, makt og institusjonaliserte barnehagepraksiser

    (2022)
  • “Through the researcher’s gaze”. Field roles, positioning and epistemological reflexivity doing qualitative research in a kindergarten setting.

    (2022)
  • Ulikhet, likhet og mangfold. Pedagogisk ledelse og foreldreskap i kulturelt mangfoldige barnehager

    (2022)
  • «Vi må gjøre som nordmenn, gå på tur og sånn, integrere oss»: Flyktningforeldres erfaringer med barnehagen

    (2022)
  • «De er jo alle barn»–Mangfoldskonstruksjoner i barnehagen-

    (2021)
  • Etniske minoritetsforeldres erfaringer med foreldresamarbeidet i barnehagen

    (2021)
  • «Jeg liker at barnet mitt trives i barnehagen, men noen ganger er jeg litt redd». Møter mellom etniske minoritetsforeldre og barnehagen

    (2021)
  • “Through the researcher’s gaze” Preconceptions, understandings, and reflexivity in qualitative research in a kindergarten setting

    (2021)
  • «Vi er vel egentlig alle like». Pedagogisk ledelse, mangfoldskonstruksjoner og foreldresamarbeid i barnehagen.

    (2021)
  • "We are equal, but I am the leader". Leadership enactment in early childhood in Norway

    (2021)
  • “We must do like the Norwegians, go hiking, outdoor activities and things like that."Refugee parents’ experiences with parental cooperation and encountering kindergarten.

    (2021)
  • "Vi er alle like og drar lasset sammen". Pedagogisk ledelse i barnehagen

    (2020)
  • “Betwixt and between”- educational managers between the market and profession"

    (2019)
  • "Cultural diversity as equality, inequality or awareness? Educational leaders perceptions and practices on cultural diversity"

    (2019)
  • Ledelse i møte med kulturelt mangfold

    (2019)
  • Metodiske utfordringer og refleksjoner på feltarbeid i egen kultur

    (2019)
  • Pedagogisk ledelse i møte med kulturelt mangfold i barnehagen

    (2019)
  • Pedagogiske ledere mellom marked og profesjon

    (2019)
  • Det flerkulturelle klasserommet Foredrag - Faglig pedagogisk dag UIB

    (2012)
  • Søte, frie og moderne. En studie av unge japanske middelklassekvinners livsprosjekter i Shizuoka,Japan

    (2002)