
Profesjon, organisasjon og politikk
Forskergruppen arbeider med analyser av forholdet mellom politikkutforming, styring, ekspertkunnskap, organisering, og ledelse i utdanning og velferdsstat, og implikasjonene av disse for profesjonalisering, arbeidsdeling og brukerrelasjoner.
Forskningen er flerfaglig og tar utgangspunkt i et bredt tilfang av teoretiske tilnærminger og anvender historiske og samtidige perspektiver.
Forskernes empiriske fokus er særlig knyttet til utdanning og oppvekst, men også til skjæringsflatene mot andre samfunnsfelt som familiepolitikk, folkehelse og helsetjenester. Analysene er både historisk og komparativt innrettet.
Forskningen er organisert i flere prosjekter, og kan oppsummeres i følgende deltema:
- Lærerprofesjonalitet og kvalitet i lærerutdanningene. Hva slags forståelse av kvalitet og fagkunnskap preger nasjonal og lokal debatt, policy og praksis?
- Policyutforming og implementering av utdanningspolitikk
- Ledelse, organisering og yrkesmessig arbeidsdeling i barnehage og skole
- Ekspertkunnskapens rolle i klassifisering og differensiering av barn
Våre forskningsprosjekter
- Historicizing Intelligence. (NFR 2021-2026). Prosjektledelse: Museum for universitets- og vitenskapshistorie, UiO
- Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagene (avsluttet). (UDIR 2018-2023). Norce/UiB/HVL
- Profesjonelle relasjoner i norsk barnehagelærerutdanning / Professional relations in Norwegian Early Childhood Education and Care
- Psykiatrisk testing og differensiering i opplæring - et komparativt skandinavisk perspektiv 1920-1970 / Psychiatric testing and differentiation in schooling - a comparative Scandinavian perspective 1920-1970
- Styringsutfordringer, organisasjon og ledelse i barnehagesektoren /
- Frå læreplanmål til læringsmål - Lærarens operasjonalisering av nasjonale læreplanmål i undervisninga i samfunnsfag
- Kommunal tilrettelegging for installering og bruk av smartdusj i hjemmet - muligheter og betingelser
- Robotic Assistance in Personal Hygiene for ActivE Living
- Konseptualiseringa av tilhøvet mellom fagkunnskap og praksis i debattar om norsk lærarutdanning
Publikasjoner
Bakken, Y., & Lindhardt, Eva Mila. (2024). Det daglige brød. In Begynneropplæring i samfunnsfag (p. Side: 91-111). Fagbokforlaget.
Horrigmo, K. J., Bakken, Yvonne, & Børhaug, Kjetil. (2021). Utdanning for sosial bærekraft - nærmiljø og samfunn. In Fagdidaktikk for SRLE barnehagens fagområder, kunnskapsgrunnlag og arbeidsmåter (pp. 129–145).
Borgund, S. M. (2022). Reforming higher education through national curriculum regulations: the case of Norwegian kindergarten teacher education. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 8(3), 196–208.
Borgund, S. M., & Høgskulen på Vestlandet. (2024). Reformering av barnehagelærarutdanninga - mellom nasjonale standardar og institusjonell fridom (Bd. 25/2024). Høgskulen på Vestlandet.
Børhaug, K., & Lotsberg, D. Ø. (2024). Profil som konkurransestrategi i norsk barnehage. Nordisk Barnehageforskning, 21(2).
Båtevik, F. O., Gjerstad, B., Grimsrud, G. M., Johannessen, Ø. L., Netteland, G., Nødland, S. I., Prøitz, L., Skeie, G., & Vedøy, G. (2019). Gjestar som blir?: Arbeidsinnvandring som utfordring for kommunar på Vestlandet. Tidsskrift for velferdsforskning, 22(4), 285–297.
Eide, Lotsberg, Thorsen Rydland, Kvilhaugsvik, & Børhaug. (2023). Barnehagenes arbeid med overganger. Fagbokforlaget.
Fosshagen, K. K. (2024). Elevens horisonter : en historisk læreplananalyse av begynneropplæring i samfunnsfag. I Begynneropplæring i samfunnsfag (p. Side: 71-90). Fagbokforlaget.
Hamre, B., Axelsson, T., & Ludvigsen, K. (2019). Psychiatry in the sorting of schoolchildren in Scandinavia 1920–1950: IQ testing, child guidance clinics, and hospitalisation. Paedagogica Historica, 55(3), 391-415.
Haugen, A. D. F. (2022). Education for Development: The Tanzanian Experience.
Haugen, I. B. (2021). Emitted and omitted discourses on diversity - time to admit privilege, race and power? Nordisk Tidsskrift for Pedagogikk & Kritikk, 7, 117.
Homme, A., Ludvigsen, K., & Danielsen, H. (2024). Layering and institutional change: framework plan revision in Norwegian early childhood education and care. Journal of Educational Change, 25(3), 635-653.
Homme, A., Danielsen, H., Ludvigsen, K., NORCE Norwegian Research Centre, & Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagen. (2024). Fra “bør” til ’skal’ : rammeplan for barnehagen i et implementeringsperspektiv. Fagbokforlaget.
Melting. (2022). Kjente læringsformer på ukjent grunn. Lærerstudenters refleksjon over praksis i Tanzania. Universitetsforlaget.
Melting, J. (2024). Små barn og store mål : Hvordan samisk kultur beskrives i begynneropplæringen i samfunnsfag. I Begynneropplæring i samfunnsfag (p. Side: 153-171). Fagbokforlaget.
Paarup Michelsen, N. (2020). Education as a welfare matter? : Implementing national dropout policies in local institutional contexts. The University of Bergen.
Michelsen, N. P. (2019). Lærerrollen i krysspress? : nye yrkesgrupper i møte med skolen som organisasjon. Nordiske organisasjonsstudier (trykt utg.), Årg. 21, nr. 1 (2019), 81–102.
Rosland, S. (2021) Verksame fortidsforteljingar i den politiske konstruksjonen av gruppefellesskap i Nord-Irland etter 1998. I Hvordan forstå fordommer? (s. 81-101) Universitetsforlaget.
Rosland, S. (2018). Making hope and history rhyme? Dealing with division and the past in Northern Ireland after the Good Friday Agreement. In The Legacy of the Good Friday Agreement: Northern Irish Politics, Culture and Art after 1998 (pp. 153-172). Cham: Springer International Publishing.
Rusten, G., Grimsrud, G. M., Eriksen, K. E., Marques, J., & Dhiman, S. (2020). Corporate Social Responsibility, Education, and Job Training. In Management for Professionals (Vol. 432, pp. 343–359). Springer International Publishing.
Selliseth, K. J. (2024). Kindergarten Quality: Discourses on Digitalisation in two Norwegian Kindergartens. Nordisk Välfärdsforskning, 9(2), 142–153.
Selliseth, K. J. (2022). " Argh, even my kid is digitalised!" Commercial apps' effect on parent-teacher communication. Inquiry as a bridge in teaching and teacher education.
Vågenes, V., Ludvigsen, K., & Melting, A. J. (2023). Implementing competence about vision disturbances in Tanzania’s teacher education: A contextual analysis. African Journal of Teacher Education, 12(1), 70–94.
Vågenes, Mnyanyi, & Ludvigsen. (2023). “I cannot do it alone”: Teachers as change agents for inclusive education. Scandinavian University Press.
Andresen, Astri; Elvbakken, Kari Tove; Blazevic, Dunja. (2022) Vitenskap og vitenskapshistorier. Universitetet i Bergen 1946-2021. Bd. 1, Politikken og hverdagen. Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-3831-6
Andresen, Astri; Elvbakken, Kari Tove; Blazevic, Dunja. (2022) Vitenskap og vitenskapshistorier. Universitetet i Bergen 1946-2021. Bind 2, Disipliner og forskningsfelt. Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-3832-3
Nettverk
Samarbeidspartnere
Samarbeidspartnere
- Universitetet i Bergen - Institutt for politikk og forvaltning
- Universitetet i Bergen - Institutt for pedagogikk
- Universitetet i Bergen - Institutt for Arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap
- Universitetet i Oslo - Museum for Universitets- og vitenskapshistorie
- Samfunns og næringslivsforskning (SNF)
- Norce Samfunn