
Meritteringsordning for undervisere
Status som merittert underviser kan tildeles ansatte i utdanningsfaglige stillinger som har vist betydningsfull innsats for å sikre utdanningskvalitet i bred forstand. Første utlysning ved HVL kom i 2021, med tildeling av status som merittert underviser til fem tilsatte i 2022. Ny utlysning i 2023 ga merittert status til ytterligere ni undervisere. Neste utlysning i 2025, med påfølgende utlysninger annet hvert år.
Fast meritteringsordning fra 2024/-25
Modell for pilotering av meritteringsordning ved HVL ble vedtatt i styresak 62/2020. Pilot ble gjennomført med to utlysningsrunder med tildeling av merittert status i henholdsvis 2022 og 2023. Toppleiinga ved HVL vedtok i møte 3. september 2024 etablering av en fast meritteringsordning med utlysning annethvert år. Ny utlysning 2025 hadde søknadsfrist 1. mars 2025. Neste utlysning blir i 2027.
Prorektor for utdanning
Det formelle ansvaret for meritteringsordningen ligger til prorektor for utdannig ved HVL, som har saksoppfølging av ordningen i Utdanningsutvalget. Ansvaret for gjennomføring av utlysning er lagt til Avdeling for utvikling av læring og undervisning (ALU). ALU ligger i linjen til prorektor for utdanning.
Kontaktpersoner
Faglig kontaktperson:
Administrative kontaktpersoner:
Kontaktperson HR: