Kulturelt mangfold og etniske minoriteter i barnehage, skole og samfunn

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag

Prosjektperiode

Januar 2016 - August 2019

Prosjektsamandrag

Prosjektet omhandler ulike tema og problemstiller knyttet til kulturelt mangfold og etniske minoriteter – knyttet til lærerutdanning og praksisfelt. Dette vil bli studert på ulike måter og i ulike kontekster. Forskningsgruppen retter bant annet søkelys på dagens flyktningsituasjon, integreringsprosesser og minoritetskulturers vilkår og utviklingsmuligheter i majoritetssamfunnet. Et viktig spørsmål vil være hvordan lærerutdanningen kan forberede lærerne på å møte denne elevgruppen.

Følgende delprosjekter inngår i forskergruppen:

Delprosjekt 1

Flukten mot et nytt liv. Håpet om livet og erfart kunnskap om overganger og flyttinger fra mottak til fast bosted

Flyktningers integreringsprosess som starter allerede på asylmottaket. Lokalsamfunn i Norge oppmuntres til å ta imot og huse mange tusen flyktninger. Flere nye flyktningmottak har blitt opprettet. Språkopplæring og introduserende tiltak igangsettes, i regi av både frivillige og kommunale aktører. I de gamle lokalene til lærerutdanningen på Landås er det nylig etablert et stort akuttmottak med plass til 700 flykninger. Akuttmottaket tar imot flykninger i en mellomfase før de blir sendt videre til mer varige mottak mens søknad om opphold i Norge vurderes. Vi mangler imidlertid kunnskap om mottakets funksjon og hva som skjer etterpå. Hvordan opplever immigranter den første kontakten med det norske samfunnet? Hvilke livshistorier bringer de med seg, hvordan opplever de opplæringstilbudene, tiltakene og aktiviteter samt kontakten med frivillige og offentlige aktører i lokalsamfunnet? Hva tenker de om framtiden?

Delprosjekt 2

Kulturformidling gjennom uteaktiviteter i samiske barnehager.

Prosjektet dreier seg om å undersøke hvordan, og i hvilken grad tradisjonell samisk kunnskap og verdier knyttet til forholdet mellom mennesker og natur kommer til uttrykk gjennom uteaktiviteter i barnehager i kjernesamiske områder.

Formålet er å utvikle kunnskap som kan styrke det samiske perspektivet og utvikle det flerkulturelle innholdet i barnehagelærerutdanningen. Dette vil også kunne gi ny kunnskap om hvordan barnehagen kan tilrettelegge for barns forståelse for bærekraftig utvikling.