Lek, spill og deltakende læring.
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Anvendt forskning
Faglig utviklingsarbeid
Grunnforskning
Prosjektperiode
Januar 2017 - Juni 2020
Prosjektsamandrag
Forskergruppen Lek, spill og deltakende læring er en tverrfaglig sammensatt gruppe innen barnehagelærer og lærerutdanning. Hovedformålet er å utvikle forskningssamarbeid og forskningskompetanse innrettet mot praksisfelt og lærerutdanninger med tanke på å utvikle mer varierte elev- og studentaktiviserende læringsformer. Forskergruppen dekker flere og ulike forskningsprosjekt, og flere av gruppens medlemmer deltar også i prosjekt med forskere utenfor høgskolen. Det arbeides også med internasjonalt samarbeid, i første omgang med Stockholms universitet og amerikanske universitet (matematikk og drama).
Noen tema for forskningsarbeidet i forskergruppen er:
-
Lek, dialog og dialektskifte
-
Endring av kommunikasjonsmønster i realfagsundervisning
-
Deltakende teater
-
Kreative undervisningsformer
-
Fysisk aktivitet i undervisning
-
Migrasjon og teater
-
Utvikling av spillkompetanse hos barn og unge
Forskergruppen arbeider på flere plan. Basis for vårt samarbeid er å styrke kvaliteten både innen Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) og Kunstnerisk utviklingsarbeid (KU) med tanke på erfaringsdeling, forskningsdesign og kritisk konstruktiv samarbeid på ulike faser av forskningsprosjekt. Forskergruppen vil ha en fleksibel organisering, slik at den kan ta opp kortsiktige behov som f.eks. respons på søknader og artikler, og mindre grupper på spesielle tema som metode- og skriveseminarer. På lenger sikt prioriterer forskergruppen å utvide samarbeid med praksisfelt og forskningsmiljø både nasjonalt og internasjonalt, og å arbeide for publisering og formidling med tanke på ny den nye lærerutdanningen og framtidas skole.