Hopp til innhald

BØA116 Markedsføring

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emne skal gi studentene bred kunnskap om teoriene, informasjonen og vurderingene som ligger til grunn når organisasjoner utformer sine markedsstrategier. Studenten skal lære å analysere markedet og bruke modeller og verktøy for å planlegge og gjennomføre markedsføringsaktiviteter. Emne har som mål å gjøre studentene i stand til å beherske faglige verktøy i en moderne verden og reflektere kritisk rundt dagens og fremtidige utfordringer for markedsførere.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har:

  • bred kunnskap om sentrale tema, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder knyttet til hvordan organisasjoner:

    • planlegger, organiserer og kontrollerer markedstilbudet
    • analyserer markedet og forbrukeradferden
    • finner målgrupper og posisjonerer seg
    • kan tilpasse og bruke ulike konkurransevirkemiddel
  • kunnskap om dagsaktuelle og gryende forsking og problemstillinger som er relevante for markedsføringsfaget
  • kunnskap om markedsføringsfaget sin historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og drøfte praktiske problemstillinger i lys av teorier og modeller i markedsføringslitteraturen og ta begrunnede valg
  • finne, vurdere og vise til relevant informasjon og fagstoff og fremstille dette i lys av en problemstilling
  • beherske faglige verktøy og teknikker

Generell kompetanse

Studenten:

  • har evne til kritisk refleksjon rundt bruk av teorier og modeller for å mestre utfordringene som markedsføreren står ovenfor
  • kan formidle og drøfte markedsføringsteori, modeller og analyser både skriftlig og muntlig
  • kan gjøre selvstendige refleksjoner rundt etisk, miljømessige og juridiske utfordringer knyttet til sentrale problemstillinger innenfor markedsføring
  • kjenne til nyskaping og innovasjonsprosesser fra et markedsføringsperspektiv

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Forelesinger, selvstudium, gruppearbeid, diskusjoner, medstudentevaluering og løsning av caseoppgaver.

Obligatorisk læringsaktivitet

Inntil tre arbeidskrav, minst ett individuelt og en skriftlig innleveringsoppgave i gruppe.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen over tre dager i gruppe på 2-3 studenter.

Karakter A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • ØKB1105 - Marknadsføring - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • EVA-ØKB1105 - Marknadsføring - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • SA063 - Marknadsføring - Reduksjon: 6 studiepoeng
  • SA089 - Marknadsføring 1 - Reduksjon: 6 studiepoeng
  • ØKB055 - Marketing - Reduksjon: 6 studiepoeng
  • ØKB023 - Marknadsføring - Reduksjon: 6 studiepoeng
  • ØKB1023 - Marketing - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • ØKB1002 - Marketing - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • ØAO002 - Marknadsføring I - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • LOØØ06 - Markedsføring I - Reduksjon: 6 studiepoeng
  • MF6-1000 - Marknadsføring - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • MF6-1001 - Marknadsføring og salg for eiendomsmeglere - Reduksjon: 5,5 studiepoeng
  • OR6-102 - Marknadsføring - Reduksjon: 5,5 studiepoeng
  • MAR801 - Marknadsføring - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • FØS8107 - Digital marknadsføring - Reduksjon: 7,5 studiepoeng