Barnehage og profesjonsutdanning
Forskning og utvikling i barnehagen og barnehagelærerutdanningen.
Forskergruppen orienterer seg mot tema knyttet til barn og barndom, læreplanforståelse og verdigrunnlag, pedagogisk leiing, lærende organisasjoner samt profesjon og profesjonsetikk.
Hovedprosjektet: Koherens i barnehage og profesjonsutdanning
- Delprosjekt 1:
Koherens: Profesjonssamtalen i barnehagelærerutdanningen
Tilknyttete publikasjoner:
Les mer i rapporten "Profesjonssamtalens mange muligheter: En praksisnær aksjonsforskning i barnehagelærerutdanningen ved Høgskulen på Vestlandet, campus Stord".
- Delprosjekt 2:
Koherens: Frå student til profesjonsutøver
Tilknyttede publikasjoner: -
Delprosjekt 3:
Koherens: Sammenhenger mellom ledelse i utdanning og barnehage
Forsknings- og utviklingsarbeid: "De yngste barnas medvirkning i barnehagen". Del av Partnerskap mellom lærerutdanningsbarnehage (LU) og universitets- og høyskolesektoren (2021-2024)
Forskergruppeleder
Medlemmer
Publikasjoner
Vitenskapelige arbeider
The teacher’s role for engagement in foraging and gardening activities in kindergarten (tandfonline.com), Veronica Bergan, Marita B. Nylund, Ida Lervik Midtbø, Bård Henry L. Paulsen (2023) i Environmental Education Research
Mulighetsrom for de yngste barna til deltakelse, lekende dynamikk og samspill i et fellesskap. Annette Kristoffersen Winje og Sissel Jeanette Aastvedt Halland (2021) i Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 39 (4). s. 75-80
Profesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningen, Annette Kristoffersen Winje, Sissel Jeanette Aastvedt Halland, Randi Elisabeth Nordlie, Liv Ingrid Fjellanger (2020) i Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Praksisnære profesjonssamtaler med studenter i barnehagelærerutdanningen, Fjellanger, Liv Ingrid; Halland, Sissel Aastvedt; Nordlie, Randi Elisabeth; Winje, Annette Kristoffersen (2020) i NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk
Teacher Education and Development, Pedagogy and interdisciplinarity: Research on the reformed kindergarten teacher education (KTE) in Norway (2020) Margrethe Jernes, Åse Dagmar Knaben, Inger Benny Espedal Tungland and Marit Alvestad
Toddlaren sitt møte med gjenbruksmaterialar Halland, Sissel Aastvedt (2019) Barn 2019 Volum 37 ;(1)s. 81-94
Å gjøre demokrati i barnehagens kommunikative fellesskap: en studie av de yngste barna sitt språk, barnehagen sin relasjonelle og romlige kvalitet og dets betydning for de yngste barna sin tilgang og meddelelse av livsverden i barnehagen Winje, Annette Kristoffersen (2017) Barn 2017 Volum 35 ;(4)s. 53-69.
Rapporter
Digital kompetanse i arbeid med språk og estetiske fag i barnehagen. Dei vaksne sitt perspektiv (2020) Ingrid A. R. Grønsdal, Katrine Borgenvik, Liv Ingrid Fjellanger, Kirsti Aksnes, Hannah Belsvik Hansen, Åsmund Espeland mfl.
Profesjonssamtalens mange muligheter – en praksisnær aksjonsforskning i barnehagelærerutdanningen ved HVL Campus Stord. Stord: Høgskulen på Vestlandet 2017 31 s.
HVL. Halland, Sissel Aastvedt; Winje, Annette Kristoffersen; Fjellanger, Liv Ingrid; Nordlie, Randi.
Notater
Fra student til profesjonsutøver. HVL-Notat;3/2020.
Fjellanger, Liv Ingrid; Halland, Sissel; Nylund, Maritha Berger; Winje, Annette K.
Populærvitenskapelige arbeider
Barnehagelærerutdanningen trenger bedre økonomiske rammer (2019) Annette Kristoffersen Winje
Slepp barna sin humor fri (2019) Annette Kristoffersen Winje og Marita Berger Nylund
Didaktikk og læreplantenking som ein integrert del i leiing i barnehagen. Barnehagefolk 2019 (3) s. 102-106. Liv Ingrid Fjellanger.
HVL.
Konferanser
Forskergruppen har ansvar for følgende konferanser
Forskningsdagene HVL 2020 campus Stord «Den utrolige hjernen». Poster: Profesjonssamtalen i barnehagelærerutdanningen. Fremlegg. Tittel: Fra student til profesjonsutdannet
Maritha Berger Nylund og Annette Kristoffersen Winje.
Forskergruppen har deltatt på følgende konferanser
Å skape bærekraftige barnehager – perspektiver, muligheter og utfordringer. Digital konferanse 28.-30. september 2020. Abstract: Fra student til barnehagelærer.
NAFOL 2020 HVL. Inquiry as a Bridge between Theory and Practice in Teaching and Teacher EducationVirtual Conference for Emerging Researchers in Teacher Education. Abstract: The professional conversation
Profesjonssamtalen. Norsk barnehageforskningskonferanse 2019 lek og samspill; 2019-10-16 - 2019-10-17
HVL. Winje, Annette Kristoffersen; Nordlie, Randi Elisabeth; Halland, Sissel Aastvedt; Fjellanger, Liv Ingrid.
Erfaringer fra praksisnær forskning med profesjonssamtaler i barnehagelærerutdanningen. Forskningsdagene; 2019-09-26 - 2019-09-26 HVL
Fjellanger, Liv Ingrid; Winje, Annette Kristoffersen; Halland, Sissel Aastvedt; Nordlie, Randi Elisabeth.
Du finner mer informasjon om forskningen vår i Cristin.