Kunstnerisk utviklingsarbeid i lærerutdanning
Kunstnerisk utviklingsarbeid i lærerutdanning (KUL) arbeider i skjæringspunktet mellom kunstnerisk produksjon, formidling og didaktikk.
Alle medlemmene er forankret innen estetiske fag i lærerutdanning. Gruppemedlemmene vil på denne bakgrunn undersøke og utfordre hva kunstnerisk utviklingsarbeid kan være i en kontekst der det didaktiske og pedagogiske står i nær relasjon til kunstnerisk arbeid, kunnskapsutvikling og refleksjon.
Forskningsmessig betrakter vi den store porteføljen av kunstfaglige forskningsmetoder med nysgjerrighet og interesse. Slike metoder kan for eksempel være Artistic research, Arts-based research (ABR), Arts-Based Educational Research (ABER), Aesthetically based research eller a/r/tography.
Først og fremst ønsker gruppemedlemmene å drive et forum der vi skal kunne bruke hverandre som kritiske og vennlige kommentatorer og støtte hverandre i utvikling av forskning rundt kunstfaglige prosjekt, performative hendelser og skriveprosjekt. Flere av gruppas medlemmer er i ph.d.-og førstelektorløp, og vil trekke veksler på hverandres faglige erfaringer.
Vi ønsker også å invitere gjesteforelesere og mentorer som kan støtte gruppemedlemmene i deres arbeid, samt delta på internasjonale konferanser, for eksempel med symposier.
Det er også et mål å identifisere akademiske tidsskrift og kanaler som tar imot arbeider som består av mer/annet enn tekst, for å kunne publisere omkring kunstneriske produkt og prosesser på det kunstneriske og estetiskes premisser.
Meir om forskargruppa i Cristin
Prosjekter
- Anne-Beate Ulveseth Lilletvedt
- Bettina Hvidevold Hystad
- Frode Hammersland
- Hanne Maren Meldahl
- Hege Gjerde Sviggum
- Ingvard Bråten
- Jon Øivind Hoem
- Jonas Cisar Romme
- Jonas Selås Olsen
- Karen Sofie Foss
- Kari Marie Thorkildsen
- Katrine Borgenvik
- Kerry Chappell
- Kjetil Sømoe
- Lise Nymark
- Magne Ingolv Espeland
- Marte Aadland Simonsen
- Ole Gunnar Eikeland
- Rebecca Almås
- Øystein Røsseland Kvinge
- Åsmund Espeland