Pedagogisk entreprenørskap gjennom fag og fagkunnskap (PECK)

Formålet med PECK-prosjektet er å utvikle og prøve ut elevaktive, skapende og innovative arbeidsformer i skolefagene naturfag, matematikk og morsmål i Norge, Sverige og Danmark. Dette forstår vi som entreprenøriell læring i skolen.

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Utviklingsarbeid

Prosjektperiode

September 2017 - Februar 2020

Prosjektsamandrag

Pedagogisk entreprenørskap handler om varierte og motiverende undervisningsformer, praktiske og livsnære aktiviteter for elevene, samarbeid med lokalt næringsliv, organisasjoner og livet utenfor skolen. Pedagogisk entreprenørskap er altså både en ledelsesfilosofi, en måte å organisere skolen på og konkrete elevaktiviteter. Det er likevel relativt få skoler i de skandinaviske landene som prioriterer pedagogisk entreprenørskap utover en kobling til ungdomsbedriftsetablering. I PECK-prosjektet er målet å vitalisere pedagogikken gjennom elevaktive, praktiske og relevante undervisningsopplegg, slik at forholdene ligger til rette for økt motivasjon og dybdelæring i de ulike fagene. Slik sett blir en satsing på entreprenøriell læring en operasjonalisering av læreplanene i de nordiske landene.

I PECK-prosjektet deltar seks grunnskoler (to fra hvert av de tre landene) og lærerutdanningsforskere fra de tre landene. For grunnskolene er hovedaktiviteten utveksling, tilpassing og utprøving av entreprenørielle undervisningsopplegg og undervisningsorganisering som legger til rette for læring av fag i skolen, og du finner lenker til seks av oppleggene det har blitt arbeidet med i prosjektet nedenfor (på norsk, svensk eller dansk). Hvert av disse oppleggene blir presentert av den skolen som har utviklet det enkelte opplegget, i det vi i PECK-prosjektet omtalte som Skjema 1. To andre skjema har også blitt brukt. Hver skole brukte Skjema 2 til å dele sine refleksjoner omkring tilpassing av opplegg som var delt av en skole gjennom Skjema 1 til sin skole, og Skjema 3 til å notere observasjonsnotater når man var tilstede når en skole gjennomførte hele eller deler av et opplegg som var presentert gjennom Skjema 1. Du finner lenker til malene for disse tre skjemaene nedenfor.

I tillegg til dette har det blitt skrevet en antologi basert på informasjon og erfaringer knyttet til utveksling, tilpassing og utprøving av opplegg i PECK-prosjektet, og det er elever, lærere, rektorer og lærerutdanningsforskere som er med i PECK-prosjektet som er bidragsytere. Antologien har fått tittelen Læring for fremtiden - En entreprenøriell didaktikk for arbeid i skolen. Den blir gitt ut av Kommuneforlaget, og vil være tilgjengelig fra juni 2020.

De seks deltakerskolene:

  • Feios skule
  • Leikanger ungdomsskule
  • Särö skole
  • Kullavikskolan
  • Femmøller Efterskole
  • Hammerum skole