Presentasjonar frå ReKomp-samlingar

Her finn du presentasjonane frå det nasjonale nettverket for kompetanseutvikling i barnehagen - ReKomp.

 Tema

Samarbeid i partnarskap

Begrepsanalyse. Arne Bygstad, førstelektor Høgskulen på Vestlandet. Digital samling 17. mars 2021

Korleis kan UH arbeide i møte med regionar, kommunar og skular for å kome fram til lokalt kompetansebehov. Kari Leikanger Buset, høgskulelektor, Høgskulen i Volda. Digital samling 17. mars 2021

Blikk fra barnehagefeltet - Erfaringskonferansen USN høst 2020
Ruth Berle, Universitetet i Sørøst-Norge. Digital samling 10.-11.november 2020

Collaborative learning from practice partnerships
Louise Stoll, London Centre for Leadership in Learning, UCL Institute of Education. Digital nettverkssamling mai 2020.

Erfaringer fra partnerskapssamarbeid
v/Sissel Halland, Høgskolen på Vestlandet. Regional nettverkssamling for UH, fylkesmenn, representanter for kommuner og barnehageeiere. Flesland, 22. oktober 2019.

Samhandling mellom UH og praksisfeltet
v/Hilde Holmeide Aandahl, Høgskulen i Volda. Regional nettverkssamling for UH, fylkesmenn, representanter for kommuner og barnehageeiere. Flesland, 22. oktober 2019.

Sámi mánát ođđa searvelanjain/ Samiske barn i nye pedagogiske rom
Forskning og strukturert kompetanseutvikling. Behov for kompetanseutvikling i tråd med samisk barnehagefilosofi, v/Ol-Johán Sikku, Sametinget. Nasjonal nettverkssamling for UH, fylkesmenn, representanter fra kommune og barnehageeiere. Gardermoen, 11–12. februar 2019.

Dialoger – deltakerorientert forskningsdesign
BARNkunne og partnerbarnehageprosjektet i Bergen kommune, v/Elin Eriksen Ødegaard (HVL) og Marianne Boge (Bergen kommune). Nasjonal nettverkssamling for UH, fylkesmenn, representanter fra kommune og barnehageeiere. Gardermoen, 11–12. februar 2019.

Vinn-vinn for alle parter
Samarbeid om forskning og kompetansebygging i barnehagen, v/Elin Kristi Lie Reikerås, UiS, FILIORUM - senter for barnehageforskning. Nasjonal nettverkssamling for UH, fylkesmenn, representanter fra kommune og barnehageeiere. Gardermoen, 11–12. februar 2019.

Barnehagebasert kompetanseutvikling

Styrking av samisk språk og kultur
v/Carola Kleeman, BARNkunne ved Høgskulen på Vestlandet. Nasjonal nettverkssamling for UH. Alta, 14.-15. november 2019.

Et samarbeid med barnehager knyttet til prosjektet «Fra musikk til språk» i Bergen kommune
Praksisfortelling, erfaringsdeling, v/Inger Lisa Møen, NLA. Regional nettverkssamling vest. Flesland, 22. oktober 2019.

Å arbeide med bærekraftig utvikling gjennom barnehagens verdigrunnlag
Praksisfortelling, v/ Astrid Ø. Halsnes, NLA. Nasjonal nettverkssamling for UH. Gardermoen, 25. september 2019.

Oslo og Vikenmodellen
Ulike modeller som utgangspunkt for REKOMP. Barnehagebasert kompetanseutvikling, v/Brune M. Bruce, OsloMet. Nasjonal nettverkssamling for UH. Gardermoen, 25. september 2019.

Hva er praksisnær kompetanse, og hvilken læring og samskaping kan bidra til endring av praksis
v/Øyvind Glosvik, HVL. Nasjonal nettverkssamling for UH, fylkesmenn, representanter fra kommune og barnehageeiere. Gardermoen, 11–12. februar 2019.

Organisering og leiing

Et blikk på ordningene for 2021. Anne Aandahl og Edit Bugge, Nasjonale koordinatorer for UH-nettverket. Digital samling 17. mars 2021

Smakebiter fra delrapport 5 av følgeevaluering av kompetanse for fremtidens barnehage
Håkon Sivertsen, Trøndelag forskning og utvikling. Digital samling 10.-11.november 2020

Gjør DeKomp lærerutdanningen bedre? 
Nanna Paaske, OsloMet. Digital nettverkssamling mai 2020.

Kompetanse og kapasitet i UH
Bjart Grutle, Høgskulen på Vestlandet. Digital nettverkssamling mai 2020.

Nasjonalt koordineringsoppdrag Rekomp
Margareth Eidissen og Edit Bugge, nasjonale koordinatorer Rekomp, Høgskulen på Vestlandet. Digital nettverkssamling mai 2020.

Fagfornyelsen og desentralisert kompetanseutvikling – samspill mellom forsking og praksis
Øystein Gilje, Universitetet i Oslo, FIKS. Digital nettverkssamling mai 2020.

REKOMP ved Høgskulen i Volda
Intern organisering i UH, v/Elisabeth Welle, Høgskulen i Volda. Nasjonal nettverkssamling for UH. Gardermoen, 25. september 2019.

Organisatoriske løsninger på fylkesnivå, Oslo og Viken
v/Unn Elisabeth West og Gunn Heidi Saltnes, Fylkesmannen i Oslo og Akershus. Nasjonal nettverkssamling for UH. Gardermoen, 8. november 2018.

 

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis

Bli kjent med Statped. Marit Elin Eide og Inga Fjelltveit Skagseth, Statped. Digital samling 17. mars 2021

Inkluderende praksiser i barnehagen. Mirjam Harkestad Olsen, professor UIT. Digital samling 17. mars 2021

Fra Stortingsmelding til praksis. Anne-Berit Kavli, seniorrådgiver UDIR. Digital samling 17. mars 2021

Film: Skole, PPT og UH sammen om inkluderende praksiser

Andre presentasjoner

Kompetanseutvikling om det samiske i lærerutdanningen. Laila Nutti, Samisk Høyskole. Nasjonal nettverkssamling for UH. 14.-15. november 2019.

HVLs oppdrag, en presisering. Informasjon fra Utdanningsdirektoratet, v/Erik Nordlund, UDIR. Nasjonal nettverkssamling for UH. Gardermoen, 25. september 2019.

Mål med UH-nettverket. nettverkssamling for UH, fylkesmenn, representanter fra kommune og barnehageeiere. Gardermoen, 11–12. februar 2019.