Del 2: Fagdidaktiske modular
Del 2 i utviklingsprogrammet for basiskompetanse består av fleire valbare 20-timarsmodular i fagdidaktikk. Modulane er både for deltakarar på studieprogrammet i universitetspedagogikk og andre tilsette ved HVL. Dersom det er ledige plassar på kursa, kan eksterne også delta. Forelesarar på modulane er både tilsette i fakulteta i HVL, undervisarar i universitetspedagogikk og eksterne undervisarar. Mange av modulane er laga av dei ulike fakulteta ved HVL og dersom ein ynskjer å laga ein modul, er me glade for å bli kontakta.
An overview of our modules in english
Modular om å velje, begrunne og vidareutvikle læringsaktivitetar
- Emnedesign | Høst 2025Dette emne er for undervisere som skal utvikle eller revidere emner.
- FD35 Praktisk bruk av KI-chatboter i undervisning | Høst 25Modulen er praktisk orientert, og legger vekt på eksperimentering, refleksjon og samarbeid.
- FD33 Norsk som andrespråk | Høst 25Denne modulen er retta mot undervisarar som vil ha ei bevisst tilnærming til språket si rolle i læringa av eit fag.
- FD23 Essaykurs | Vår 26Denne modulen gir en innføring i fagessayet som sjanger og tar for seg hvordan vi kan veilede studenter som skal skrive fagessay.
- FD8 Dialog og gruppediskusjoner på forelesninger og seminarer | Vår 25Modulen gir en praktisk innføring i å legge til rette for dialog og diskusjon som læringsform i forelesninger og seminarer.
- FD6 Undervisning for studentaktiv læring | Høst 25Målet med modulen er å få fram betydninger av studentaktive læringsformer i undervisning i høyere utdanning.
- FD32 Gruppelæring | Høst 25Modulen gir en introduksjon til forskningsbasert gruppelæring og en praktisk innføring i å legge til rette for gruppelæring i egen undervisning.
- FD15 Klasserommets dramaturgi | Vår 25Modulen gir en praktisk innføring i utforsking av lærerens fysiske muligheter i undervisning og formidling samt evnen til å engasjere gjennom studentaktive læringsformer.
Modular om å planleggje og gjennomføre FoU-basert undervisning
- FD37 Systematiske kunnskapsoppsummeringer for brukere | del 1, Vår 25Introduksjon til systematiske kunnskapsoppsummeringer for deg som vil bruke dette i eget arbeid.
- FD10 Fordypning av fagdidaktisk modul | Åpen påmeldingMålet med modulen er videre utvikling av egen undervisningspraksis gjennom fordyping i tematikk knyttet til en av de fagdidaktiske modulene gitt ved HVL.
- Utviklingsprosjekt i universitetspedagogikk | Høst 2025Utviklingsprosjekt skal være knyttet til egen undervisning og veiledningspraksis, og gi støtte i utvikling av egen undervisningspraksis.
- FD16 Ph.d-veiledning | Høst 25Modulen gir teoretisk og praktisk innføring til ph.d.-veiledning.
- FD 30 Bachelorveiledning | vår 25Modul for vitenskapelig ansatte som skal veilede studenter på bachelornivå.
- FD1 Pedagogisk mappe | Høst 25Modulen gir en innføring i hvordan en pedagogisk mappe kan utarbeides slik at den dokumenterer deltagernes utdanningsfaglige kompetanse.
- FD17 Systematisk casebasert undervisning | Vår 25Hvordan systematisk casebasert undervisning kan være et godt metodisk redskap.
- FD24 Tilbakemelding i akademia | Vår 25I denne modulen diskuterer vi hva tilbakemelding er, og hvordan det kan gi bedre resultater.
- FD4 Forskning på egen praksis | Høst 24Modulen gir en innføring i strateger for å forske på egen praksis med mål om publisering.
Modular om å bidra til fagleg og pedagogisk nyskaping
- FD modul 38- Brettspel som didaktisk ressurs | Høst 25Få innsikt i samanhengen mellom leik, spel og læring, og bli kjent med brettspel som verktøy i aktiv læring.
- FD29 Grunnleggende bruk av virtuell realitet som læringsressurs | Vår 26Få en innføring i bruk av VR-briller, både i form av teknologisk og pedagogisk kompetanse.
- FD36 Virtuell og utvidet virkelighet i undervisning| Vår 25Modulen gir deg en innføring i bruk av VR-briller, i form av teknologisk og pedagogisk kompetanse.
- Research Methods in Higher Education (SoTL) | Vår 2025Modulen utforsker ulike metoder og studiedesign for å forske på undervisning og læring i høyere utdanning.
- Research Supervision in an International Context | Vår 2025Modulen undersøker forskningsbaserte strategier for veiledning av ph.d.-kandidater, postdoktorer og forskningsgrupper.
- FD 28 Kunstig intelligens i utdanning | Høst 25Modulen utforsker hvordan KI kan innlemmes i pedagogiske praksiser for å forbedre læring og undervisning, og samtidig vurdere etiske og praktiske implikasjoner.
- FD2 Å utvikle nettkurs | Høst 25Modulen ser nærmere på noen av grunnprinsippene for utvikling av nettbasert kurs og forskning på feltet.
- FD20 Podcast | Vår 26Lær hvordan du som faglærer kan bruke podcast til fagformidling, og å bruke podcast til å utvikle studentenes muntlige ferdigheter og evne til kritisk refleksjon.
- FD 31 Video i undervisning | Vår 26Lær hvordan du kan bruke video i fagformidling, og hvordan du produserer egne videobaserte læringsressurser.
Moduler ved andre institusjoner
Vil du ta moduler ved andre institusjoner? Her finner du aktuelle moduler ved andre institusjoner.
Emneplan
Emneplan fagdidaktiske modulerKontaktinformasjon
Ta gjerne kontakt på vår e-postadresse: hvl-alu@hvl.no