
Utdanning for bærekraft
Hva mener vi med bærekraftig utvikling? Forskergruppen utdanning for bærekraft søker å øke forståelsen av utdanning for bærekraftig utvikling.
Bærekraftig utvikling er definert som utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov (Brundtland, m.fl. 1987). Utdanning for bærekraftig utvikling er sentralt i FNs bærekraftsmål, og bærekraftig utvikling er løftet frem som et disiplinovergripende tema i grunnskolen.
Høgskulen på Vestlandet har et aktivt miljø som jobber med utdanning for bærekraftig utvikling ut fra FNs 4 pilarer. I forskergruppen Utdanning for Bærekraft tillegger vi de fire pilarene like stor grad av viktighet. Hvordan dette perspektivet på bærekraftig utvikling påvirker vår forståelse av bærekraftig utvikling er et av forskningsspørsmålene vi jobber med i forskningsgruppen.
Økologisk bærekraft
Økologisk bærekraft handler om å bevare naturens økosystemer og sikre at vi utnytter ressurser på en måte som ikke skader planeten vår. Dette innebærer at vi må forstå og respektere de naturlige grensene for hva jorden kan tilby, samtidig som vi arbeider mot en livsstil som fremmer bevaring og bærekraftig bruk av ressurser.
Utdanning spiller en avgjørende rolle i å fremme bevissthet og forståelse for jordens grenser. Vi jobber med hvordan barn igjennom lek, samhandling og kunnskap, i, med og om naturen bidrar til en bedre fremtid hvor vi mennesker ikke negativt endrer naturen.
Sosial og kulturell bærekraft
Sosial og kulturell bærekraft handler om å bygge samfunn som er rettferdige, inkluderende og mangfoldige. Hvor natur også har en verdi og rolle for alle, ikke bare som en kilde til ressurser for få, men også men for hele samfunnet, inkludert naturen selv. Det innebærer å sikre at alle mennesker har lik tilgang til ressurser, muligheter og rettigheter, samt å respektere og bevare kulturell identitet og arv.
I vår forskning utforsker vi hvordan utdanning kan bidra til å fremme sosiale verdier som samarbeid, empati og respekt for ulikhet. Vi søker å styrke elevers kompetanse til å bli aktive, ansvarlige borgere som bidrar til et mer harmonisk og bærekraftig samfunn. Gjennom engasjement i lokale og globale spørsmål oppfordrer vi unge mennesker til å ta del i og forme felleskapet på en positiv måte.
Økonomisk bærekraft
Økonomisk bærekraft handler om å skape økonomiske systemer som er stabile og rettferdige, samtidig som de ivaretar miljøet og samfunnets behov.
Økonomi er et verktøy for å skape gode samfunn som ikke overutnytter jordens ressurser og tjenester. I utdanning for bærekraft handler det om å lære barn og unge at selv om du ikke ser kostnadene, så betyr ikke det at de ikke er der.
Good governance (Sachs 2013)
Good governance, eller god styring, er avgjørende for å oppnå bærekraftige utviklingsmål. Ifølge Sachs (2013) innebærer god styring en rettferdig og transparent forvaltning av ressurser, der beslutningsprosesser involverer alle interessenter og tar hensyn til både nåværende og fremtidige generasjoner.
I vår forskning undersøker vi hvordan utdanning kan spille en viktig rolle i å fremme verdier som ansvarlighet, deltakelse og rettferdighet. Vi ønsker å utvikle kritisk tenkende borgere som er rustet til å kreve ansvar fra sine ledere og delta aktivt i demokratisk prosess. Dette er viktig for å skape samfunn der mennesker føler seg hørt og der bærekraftige løsninger kan oppnås gjennom samarbeid og dialog.
Gjennom å fremme god styring i utdanningen, kan vi bidra til å bygge et mer rettferdig og bærekraftig samfunn for alle.
Pågående forskningsprosjekter
- Forståelse for bærekraft
- Landskap og væren i formative praksiser / Landscapes and Beings in Formative Practices
- Natur og matkultur - Danning gjennom didaktiske praksiser i naturfag og mat&helse
- Nysgjerrige barn
- Tilhørighet og kjennskap til et lokalsamfunn. Nærmiljø, fortid og fremtid
- Tverrfaglighet i barnehagelærerutdanningen
- Utdanning er mitt våpen. Jenter, utdanning og utvikling, Tanzania / Education is my Weapon. Girls, Education and Development, Tanzania.
- Utforskning av bærekraftige praksiser i barnehagen
- Utdanning for bærekraftig utvikling i barnehagen